Schmoyoho skrev:Hör av dig till JB och säg att instrumentet är på kinesiska, det borde ju inte vara några problem att göra en retur. Går kanske att ladda mjukvara annars, DIM:arna verkar ju kommunicera som vanligt med VIDA och artikelnumret på mjukvaran för applikation svenska är detsamma över årsmodellerna, oavsett typ av DIM. Men det är ju inte säkert det fungerar ändå och dessutom är mjukvaror i regel ganska dyra när man räknar in att de tar betalt för verkstadsbesöket i sig också, kontra returfrakten för ditt kinesiska instrument på typ en hundralapp.
Se mitt tidigare inlägg här om att språket i en fabriksmonterad TFT-DIM som min följer det systemspråk som hela infotainmentsystemet talar.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1225975
Det betyder med all sannolikhet att en TFT-DIM lagrar vad den kan säga på alla språk eller i vart fall en stor mängd språk. Vokabulären är ju inte så där himla stor och med dagens lagringskapaciteter är det inte några större problem att lagra vad DIM behöver säga på de mest skilda tungomål.
Det jag misstänker sker i det här fallet är att TFT-DIMen inte får eller inte begriper sig på den signal om systemspråk som den förväntar sig och då går till sitt defaultvärde. Det skulle mycket väl kunna vara kinesiska. Volvo Cars är ju som bekant i vissa betydelsefulla avseenden ett kinesiskt företag numera.
Jag skall dock vid tillfälle kolla upp vilka språk jag har tillgängliga i min V70 -15 med TFT-DIM. Även om DIMarna numera är polyglotta kan det ju vara så att det trots allt finns regionalt snarare än nationellt avgränsad mjukvara som gör att man inte har riktigt alla språk tillgängliga i varje DIM utan behöver annan mjukvara om man befinner sig i en helt annan del av världen än den DIMen/bilen är tänkt att rulla i.