Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gula faran
bilen har bara lagt av helt och hållet. soppa kommer det ingen och jag har hört att soppa pumpen känner av om bilen inte går igång på 10 gånger, då stänger den av sig för att inte soppan ska rinna ner och tända eld i katalysatorn? :???: bilen är en 240 med en b23f motor -88, har kollat svänghjulsgivaren och den är hel. har kollat tändspolen och den har spänning men ger ingen tändning, har även bytt och prövat med en helt ny men fortfarande ingen tändning. en del säger att det kan vara fel på tändmodulen?? finns det nått sätt att kolla att det är den som är felet? känns som att jag har kollat igenom allt annat.

tack i förhand.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nej, inte riktigt. Styrenheten drar pumprelät när den får varvtalssignal (=motorn snurrar) från tändsystemet. Så impulsgivaren, tändstyrenhet, eller kablar mellan dem bör kollas upp.
Men kolla säkringen till hela systemet först, flatstiftsäkring i en vit hållare på skenan med ljusrelä mm på vänster innerskärm. Det brukar ärga och bli dålig kontakt där.
av Mazen
Haft samma problem med min -89a. Det var pumprelät som spökade, inte trasigt men kontakterna var ergade samt att det är lite klappkontakt i själva kabeldonet så nu får relät hänga under handskfacket (när det monteras i sin hållare blir bilen sten död igen) Precis som Sparkz skriver kolla flatsäkringen, min hållare var av vilket gjorde att det blev dålig kontakt.
av Gula faran
tack så mycket för tipsen:) hittade felet efter mycket letande det va samma fel som mazen haft på sin 89;) nu går den jätte fint.. men den är lite hackig på låga varv när den är kall?? nån som vet va det kan bero på? tackar för svaren..
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]