- lör 13 jan 2018, 14:25
#1225049
Det går uppenbarligen att utan Volvos hjälp skaffa sig kunskap om hur bilens datanät fungerar i detalj och därigenom också möjliggöra saker som Volvo inte tänkt sig att man skall kunna göra. Exempelvis har vi en forummedlem (johnnype) som vet det mesta som är värt att veta om CAN-nätet på P2-bilarna (V70N m.fl.), särskilt de som är tillverkade före ansiktslyftningen kring MY -05, och kan göra lite vad han vill med bilar av de årgångarna. Men det är självfallet avsevärt jobbigare att tillägna sig den här kunskapen "bakvägen".
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut