Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MickeO skrev:Kan man inte förbjuda bilhatande miljöpartister i städernas miljözoner istället? De kan hålla till på landsbygden där luften är bättre.
NEJ. Stockholm får gärna behålla Daniel Helldén. Han var i Gnesta förut, och de anser att det var en av de lyckligare "exporterna" :wink:
MickeO skrev:Kan man inte förbjuda bilhatande miljöpartister i städernas miljözoner istället? De kan hålla till på landsbygden där luften är bättre.

Det gällde tydligen beggade bilar:

Här har ni dieselbilsförsäljningen:

http://www.vibilagare.se/nyheter/rekord ... lar-saldes

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... i-sverige/

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ilar-okar/
Eftersom försäljningen i stort ökar så har antalet dieselbilar till försäljning ökat under någon viss månad, trots att andelen ständigt minskat.

Under 2017 blev dock både antalet och andelen mindre.
Under december registrerades 15 668 personbilsdieslar eller 44,8% av månadens totala nyregistreringar.
Sammanlagt registrerades under året 186 329 dieselbilar (personbilar) vilket motsvarar 49,1% av totala antalet
nyregistreringar. Förra året registrerades 194 558 personbilsdieslar eller 52,3% av totala antalet nyregistreringar.
http://www.bilsweden.se/statistik/arkiv ... 2017-(def)
snepo skrev:Köp det du vill ha,tyckr om. Speciellt om du ska ha bilen i många år. Vad jag har hört kommer inte dieselbilar att fösvinna på många år. Visst alla kanske inte kan köra mitt i stan på vissa ställen,men annars så är det grönt.
Håller med.. ska man inte köra i Stockholm och behålla bilen länge kvittar det om den gör ett skutt ner i värde. Om den är värt 10000kr eller 20000kr när man säljer den är inte så mycket då i det stora hela.
Enda jobbiga är om skuttet tas precis efter man köpt den. :)
Nu väntas väl högre skatt på nyare dieslar också så det kan ju bli ganska eftertraktat med äldre med låg skatt om något/några år...
Fast så kommer det inte riktigt bli. Efter 3 år kommer nya bilar ha samma låga skatt igen.
Om man ser till V70 MY2014-2016 så är ju diesel ENORMT överrepresenterat på begagnatmarknaden, det finns extremt få T4 eller T5 i förhållande till dessa horder av D4. Vill man ha en T4 VEA eller T5 VEA så är det i princip omöjligt att finna.

Är det så att Volvos andel sålda dieselbilar skiljer sig markant jämfört med genomsnittet för alla tillverkare?
Leafs skrev:Om man ser till V70 MY2014-2016 så är ju diesel ENORMT överrepresenterat på begagnatmarknaden, det finns extremt få T4 eller T5 i förhållande till dessa horder av D4. Vill man ha en T4 VEA eller T5 VEA så är det i princip omöjligt att finna.

Är det så att Volvos andel sålda dieselbilar skiljer sig markant jämfört med genomsnittet för alla tillverkare?
Ja så är det, förutom på V40!

Andelen sålda Volvo under December:
Skärmklipp 2018-01-13 00.44.04.png
Skärmklipp 2018-01-13 00.44.04.png (60.79 KiB) Visad 557 gånger
Varav dieselbilar:
Skärmklipp 2018-01-13 00.44.14.png
Skärmklipp 2018-01-13 00.44.14.png (60.09 KiB) Visad 554 gånger

Som du ser så är det 66/67% dieselbilar som Volvo säljer.
På V40N bara 43%... men V90 ligger på 78%!

För nått år eller ett par kan det varit ännu större andel diesel. Vi ser säkert en tillbakagång här också från ännu högre siffror.
joel80 skrev: Håller med.. ska man inte köra i Stockholm och behålla bilen länge kvittar det om den gör ett skutt ner i värde. Om den är värt 10000kr eller 20000kr när man säljer den är inte så mycket då i det stora hela.
Det är ju just det, den nuvarande har vi haft i snart sju år. Kommer jag vara nöjd med en liknande i sju år eller mer till... Tveksamt, men inte omöjligt.

Ska iallafall åka och känna på en d4 awd idag.
V40 är den enda Volvomodell som säljs i huvuddel till privatpersoner. Allt annat är företagsköpare. Märks att TCO än så länge varit lägre på diesel.
no_brakes skrev:
joel80 skrev: Håller med.. ska man inte köra i Stockholm och behålla bilen länge kvittar det om den gör ett skutt ner i värde. Om den är värt 10000kr eller 20000kr när man säljer den är inte så mycket då i det stora hela.
Det är ju just det, den nuvarande har vi haft i snart sju år. Kommer jag vara nöjd med en liknande i sju år eller mer till... Tveksamt, men inte omöjligt.

Ska iallafall åka och känna på en d4 awd idag.
Är det en bil du gillar kanske det är prutläge. :D Du har argumenten klara! :)
Det är ett väldigt stort utbud av begagnade dieselbilar, dieseldebatten pågår för fullt och förbud i storstäderna är på gång. Du får säga att du gör säljaren en tjänst som låter honom bli av med en "gammal" euro5-bil! ;)
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]