- tor 11 jan 2018, 19:18
Pris
Miltal
Hur ofta kör jag i s.k miljözoner?
Den dagen jag skall sälja bilen, om väljer att göra så, vilka är det som EGENTLIGEN kör / Köper denna typ av bil?
Priset i mitt fall var ganska så bra, i och med att jag bytte en fin E-klass, 14 års mod. Miltalet var i övre skiktet i 9000-mil spannet på båda bilarna.
Kör mer eller mindre aldrig i miljözoner, så känner att jag inte behöver ha det i åtanke. I värsta fall så får vi ta sambons bil då vi ska köra i dessa zoner.. I och med att XC70 är en oerhört populär bil bland jägare, hästfolk (eller folk som drar mycket generellt sett) samt folk som bor på landet, eller mer avsides kanske man skall säga. Vet också att XC70 / V70 likaså, är en mer populär bil än vad t.ex. BMW 5-serie är, i och med att den "tråkiga" konstruktionen av skuffen är kvar och inte sluttande tak, som V90, 5-serie, A6 osv osv har. Man tappar alltså inte lastvolym.
Hade jag varit i dina skor hade kört på den med AWD, som du inte bara har nytta av när det är snö/is ute, utan även på grus/leriga-vägar samt om du ska dra tyngre släp eller dyl. i en grusbacke eller hur nu situationen kan se ut.
Ber om ursäkt för rörigt svar, men har lite svårt att strukturera mig på ett bra sätt just nu känner jag.
no_brakes skrev:Hej,Beror på vad det är för pengar vi pratar, men när jag köpte min XC70 D4 - 15 så hade jag egentligen den här lilla listan att checka av:
Är på G att byta bil Har idag en V70 D5 08 som börjar bli till milen och är på G att köpa en 2015-16 V70 D4, D5. Ev med AWD
Kan dock inte riktigt övertyga mig själv om vilken väg jag ska gå.
Provkörde en D4 Vea härom dagen och tyckte att den kändes slöare än vår gamla D5a.
Och det vill jag inte, så isåfall får det bli Polestar men kommer detta att vara "tillräckligt" för att få den att kännas piggare och "starkare" än den gamla?
Framför allt vid husvagnskörning vill jag ha en bil som inte tvekar men även i daglig körning så gillar jag att känna att det går att komma hyffsat snabbt upp i tempo.
En nyare D5a kommer defenitivt att kännas bättre och en D4 med AWD med polestar får ytterligare 20hästar mer än vea med polestar.
Men nu till mitt huvudbry.
"Vågar" man köpa något annat än en Euro 6 klassad bil idag, risken för prisfall känns stor med tanke på framtida miljözoner.
Själv kommer jag inte påverkas något nämnvärt av miljözoner men att förlora x antal tusen över en natt känns ju inte lockande.
Hur hade ni resonerat idag? Vågar man köpa euro5 bil eller är Euro6 det som gäller?
Fyll gärna på med era erfarenheter av de olika motoralternativen också.
/Christian
Ps.
Hellst hade jag velat hitta en T5a som inte är gasbil för rätt pengar med rätt utrustning men det är ju ingen bil som växer på träd direkt.
Pris
Miltal
Hur ofta kör jag i s.k miljözoner?
Den dagen jag skall sälja bilen, om väljer att göra så, vilka är det som EGENTLIGEN kör / Köper denna typ av bil?
Priset i mitt fall var ganska så bra, i och med att jag bytte en fin E-klass, 14 års mod. Miltalet var i övre skiktet i 9000-mil spannet på båda bilarna.
Kör mer eller mindre aldrig i miljözoner, så känner att jag inte behöver ha det i åtanke. I värsta fall så får vi ta sambons bil då vi ska köra i dessa zoner.. I och med att XC70 är en oerhört populär bil bland jägare, hästfolk (eller folk som drar mycket generellt sett) samt folk som bor på landet, eller mer avsides kanske man skall säga. Vet också att XC70 / V70 likaså, är en mer populär bil än vad t.ex. BMW 5-serie är, i och med att den "tråkiga" konstruktionen av skuffen är kvar och inte sluttande tak, som V90, 5-serie, A6 osv osv har. Man tappar alltså inte lastvolym.
Hade jag varit i dina skor hade kört på den med AWD, som du inte bara har nytta av när det är snö/is ute, utan även på grus/leriga-vägar samt om du ska dra tyngre släp eller dyl. i en grusbacke eller hur nu situationen kan se ut.
Ber om ursäkt för rörigt svar, men har lite svårt att strukturera mig på ett bra sätt just nu känner jag.

- By pv-johnson