Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CuteLunatic skrev:Hmm okej, verkar som att det är lite delade åsikter då :roll:
jag tror jag ska ta mig en provkörning med T5 bara för att känna skillnaden Bild
Ja, det är att rekomendera! Har själv en T5:a, dock en optimerad så den har 261hk, 400Nm (lika mycket som t6 har original) och kraften kommer lite lägre ner i varven än i original. Underbar bil!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
SammeH skrev:
CuteLunatic skrev:Hmm okej, verkar som att det är lite delade åsikter då :roll:
jag tror jag ska ta mig en provkörning med T5 bara för att känna skillnaden Bild
Ja, det är att rekomendera! Har själv en T5:a, dock en optimerad så den har 261hk, 400Nm (lika mycket som t6 har original) och kraften kommer lite lägre ner i varven än i original. Underbar bil!

Det låter godis! Jag själv är inte alls speciellt kräsen vad gäller motor om jag ska vara ärlig, jag tänker på annat när jag köper bil. Nu blev det en T8 för miljöns skull (90% av mina körningar är korta så det bli endast el). Men då och då blir det ju längre resor och då kan det vara en fördel att ha en motor som går bra såklart :-)-)
Det är ganska stor skillnad körmässigt mellan VEA T5 och T6, men det har säkert en hel del med AWD att göra i mitt fall. T6 låter betydligt bättre i mina öron, speciellt när man varvar upp den lite :roll:
ansjo skrev:Det är ganska stor skillnad körmässigt mellan VEA T5 och T6, men det har säkert en hel del med AWD att göra i mitt fall. T6 låter betydligt bättre i mina öron, speciellt när man varvar upp den lite :roll:
T5 är mjukare lenare och tystare. Det uppskattar jag. Vrålande bilar har man haft tillräckligt.

SundanceKid skrev:
ansjo skrev:Det är ganska stor skillnad körmässigt mellan VEA T5 och T6, men det har säkert en hel del med AWD att göra i mitt fall. T6 låter betydligt bättre i mina öron, speciellt när man varvar upp den lite :roll:
T5 är mjukare lenare och tystare. Det uppskattar jag. Vrålande bilar har man haft tillräckligt.

Tur att det var mina öron då :lol:
De nya VEA dieslarna går riktigt bra tycker de är bra mycket trevligare än de gamla 5 cylindriga främst då de är mer dämpade och mindre vibrerande. Men efter att ha kört en D4 och D5 och sen flyttar över till min T5 polestar så är det som att komma in i en annan bil. Tystare, mjukare gång, rappare när man vill köra aktivt och lugnare när man kör vardagskörning. Jag ska aldrig säga aldrig men jag kommer nog inte välja diesel igen. Kör man mer än 3000mil om året och anske drar stor husvagn och vill minska kostnaden något för bränsle kanske det kan överväga att välja diesel. För min typ av körning är det inte ens värt att åka diesel och då är valet enkelt eftersom jag värdesätter de andra delarna högre. Så att se till sina egna behov vid val av motor ska man definitivt göra och för oss som gillar bilkörning så vill man att det ska kännas bra när man sitter bakom ratten. Ha en bra helg och tack alla för ett bra forum där så många bidrar.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
SundanceKid skrev:Aldrig över litern trots massa kortkörning där andra bilar jag haft snittat över 1,3.
Sista tanken hamnade vi på 0,75 blandat. Långkörning kryper den ner mot 0,6.
För mig spelar det heller ingen roll då jag endast kör 400 mil per år med denna bilen.

Jag har T5 Polestar men har aldrig fått ner den under litern förutom på långkörningar! Snittar minst 1 - 1,2 Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Wibe
Har själv en T5:a. Gått ca 1000 mil nu. Stadskörning ca 1.1L/mil och långkörning som bästa 0.68L/mil. Just nu säger VOC 0.94 över totalt 1000 mil

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]