Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roggert
Hej,

nybliven som Volvoägare är jag nyfiken på vad jag kan förvänta mig av min nya bil. Positivt som negativt.

Jag köpte i slutet på förra veckan en Volvo V70 2,4 140hk -01 som gått 9900 mil. Jag betalade 97 500:- för bilen som är fullservad som när på kommande 10 000-milsservicen. Min känsla är att jag köpt en stor och säker familjebil som jag kan förvänta mig går många mil till. Några av alla frågor som jag har är:

-Har jag gjort ett bra köp?
-Vad är rimligt att betala för nästa service och bör jag göra denna hos en märkesverkstad?
-Rostskyddsgarantin gäller två år till, bör jag göra en underredesbehandling redan nu?
-Bromsklossarna ligger an något efter att bilen stått still, något som jag hoppas ett par hårda inbromsningar fixar. Men om det inte släpper, hur åtgärdar jag detta enklast?

Håller på att bekanta mig med bilen men är spontant ganska nöjd.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Välkommen!

Bra köp? Jag har ingen koll på hur priserna ligger, men en V70 -01 är inget att vara ledsen över. Du har iofs det berömda spjällhuset, men det verkar gå att få på garanti/goodwill än. Var uppmärksam på små ryck när du håller jämn fart slät väg (även med farthållaren). Är klisterlappen på spjällhuset gul är det redan bytt.

Märkesverkstad vill jag rekommendera iaf, vi vet vad vi ska titta på :p Men ring runt och kolla priser på olika ställen om du har fler att välja på inom rimligt avstånd. Det kan skilja en hel del mellan Bilia i en storstad och ett mindre ställe.

En V70 bör inte ha sämre rostskydd än en 850, och jag har inte sett en 850 med rost i golvet än. Huv och dörrar ibland, men det är ren vanskötsel. Bortsett från karosseriet kan en del detaljer vara utsatta, rör till styrväxel och AC mm. Går att lösa själv med en sprayburk. Men låt en rostskyddsfirma kolla på bilen om du vill vara säker. Tanken med en behandling är ju ändå att göra det innan rosten börjar komma...

Ta isär och smörja upp bromsarna en gång om året tjänar du på. Det finns en tråd i Tips&Trix. Smäller det till när du kör iväg? Handbromsbackarna är ett vanligt problem, beläggen släpper. Med lite otur kan det kila fast helt. Bromsa gärna hårt ibland så håller du skivorna rena.
av Fisketorp
Köpte du bilen på firma?
då borde du väl be dem att åtgärda bromsarna, typ smörja dem iallafall om dem ligger på..

Sparkz..
Du nämner det berömda spjällhuset.. något standardfel?

Hört att årm 99-00 s70/v70 inte ska vara något toppenbil vet inte om det var att det var dålig kvalitet på många tillverkares varor tex hjulager osv..

någon som kan stödja detta eller annat dåligt med dessa års (gärna övrgia år också)
Användarvisningsbild
av Nexus
Fisketorp skrev:Köpte du bilen på firma?
då borde du väl be dem att åtgärda bromsarna, typ smörja dem iallafall om dem ligger på..

Sparkz..
Du nämner det berömda spjällhuset.. något standardfel?

Hört att årm 99-00 s70/v70 inte ska vara något toppenbil vet inte om det var att det var dålig kvalitet på många tillverkares varor tex hjulager osv..

någon som kan stödja detta eller annat dåligt med dessa års (gärna övrgia år också)
99-00 är ingen särskilld drabbad grupp. Fel på spjällhus , klonkslagen. styrleder .spindelleder drabbar ju även v70N. Jag stödjer då inte detta resonemang om 99-00. Min har rullat 13500 mil utan hjullager byte.
av Roggert
Tack för svaren.

Jag hoppas att jag kommer att trivas med bilen. Ska kolla upp spjällhuset, tack för det tipset. Jag har inte märkt av några ryck än så länge.

Bilen är köpt på firma ja, men bromsarna verkade endast behöva användas igen. De har i stort sett släppt nu.
av Kena
Håller med, 99-00 är nog inte sämmre än andra Volvosar. Kanske inte samma kvalla som min gamla 740 men bekvämare bil för de pengarna får man nog söka efter.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]