Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Cox skrev:Ursäkten är godtagen Bild
Roligt att du trivs med nya bilen, får väl titta en gång till på V90:n lämna recension på placet för dogsen när du får buren.
Här är det minus 9 och 60 cm snö.....
Så bensinspaden har fått jobba kan jag säga Bild
Har ju numera 2 st hanar varav den ena är gigantisk så jag tyckte allt att det såg trångt ut när både skyddsnätet och insynsskyddet satt monterat men jag plockade bort det och då såg det helt ok ut och jyckarna såg ut att trivas bra.

Återkommer när Jeppen är här, än så länge får utrymmert" fyra kenta" (BE) och bilen får full pott vol:-)
av oldtimersmc
Köpte en ny spak och nu så funkar det.
skall till jobbet nu skriver mer sen...
av oldtimersmc
Sprättade den gamla spaken och det var 2st kablar som var av i den.

Anledningen till att jag inte nappade på spaktippset initialt var att efter att jag rivit halva motorrummet för att komma åt att byta termostaten så förärades jag tre st nya fel ( ingen info i displayen 2 inte möjligt att starta brännaren varken med spaken eller med ”ryssdosan” 3 ingen backsensor och backljus) som jag svårligen kunde tro enbart ha med spaken att göra då det var mer sannorlikt att det hängde ihop med min aktivitet under huven, 3 st skapligt unika fel som uppstår sammtidigt pekade mer åt att jagmissar ngn snabbkoppling eller pajat ngn vesäntlig kabel.

När jag väl hade tid och lust till att riva skiten ånyo så hittade snabbt anledningen till backlampeproblemet då jag började med att felsöka vid växellådan o backväxel indikatorn ( där satt inte kontakten på).

Fortsatte och följde samtliga kablar framför torpedväggen för att säkerställa att det inte fans fler sådana missar.
Synade alla kablar som kunde tänkas vara inblandade utan napp skruvade ihop skiten.

Funderade åter på spakdjäveln men kunde inte köpa att ”ryssdosan” inte kunde starta brännaren pga fel på blinkspaken...

Adderade infon att det enda jag kan se i displayen är hur långt bränslet räcker och det kunde man inte alltid se heller...

Så kom infon från XC70 Jonas att han hade haft samma problem och samma symptom som jag som löstes med spakbyte då var jag säker på att det var felet.
av oldtimersmc
oldtimersmc skrev:Sprättade den gamla spaken och det var 2st kablar som var av i den.

Anledningen till att jag inte nappade på spaktippset initialt var att efter att jag rivit halva motorrummet för att komma åt att byta termostaten så förärades jag tre st nya fel ( ingen info i displayen 2 inte möjligt att starta brännaren varken med spaken eller med ”ryssdosan” 3 ingen backsensor och backljus) som jag svårligen kunde tro enbart ha med spaken att göra då det var mer sannorlikt att det hängde ihop med min aktivitet under huven, 3 st skapligt unika fel som uppstår sammtidigt pekade mer åt att jagmissar ngn snabbkoppling eller pajat ngn vesäntlig kabel.

När jag väl hade tid och lust till att riva skiten ånyo så hittade snabbt anledningen till backlampeproblemet då jag började med att felsöka vid växellådan o backväxel indikatorn ( där satt inte kontakten på).

Fortsatte och följde samtliga kablar framför torpedväggen för att säkerställa att det inte fans fler sådana missar.
Synade alla kablar som kunde tänkas vara inblandade utan napp skruvade ihop skiten.

Funderade åter på spakdjäveln men kunde inte köpa att ”ryssdosan” inte kunde starta brännaren pga fel på blinkspaken...

Adderade infon att det enda jag kan se i displayen är hur långt bränslet räcker och det kunde man inte alltid se heller...

Så kom infon från XC70 Jonas att han hade haft samma problem och samma symptom som jag som löstes med spakbyte då var jag säker på att det var felet.
Får felsöka ”ryssdosan” autoplugin v2 senare har ju 2 st

Så ett stort tack till Andersuw ( utan vida hade jag blivit tokig) Cox xc70 Jonas och alla andra som kommit med goda tipps mm
av andersuw
Trevligt att höra att det löst sig och att du haft hjälp av VIDA/DiCE i processen. Är rätt säker på att det inte är sista gången de senare kommer till användning. ;-)
av oldtimersmc
andersuw skrev:Trevligt att höra att det löst sig och att du haft hjälp av VIDA/DiCE i processen. Är rätt säker på att det inte är sista gången de senare kommer till användning. ;-)

TACK! Anders , din hjälp har varit ovärderlig! :D
Nu blir det sängen några timmar, sen en natt till...
Har numera även en v90 antar att vida/dice inte fungerar på den.
av andersuw
Nä tyvärr är det kört vad beträffar VIDA/DiCE för alla bilar av årsmodell -16 eller senare. :( För årsmodell -15 vet jag att det fortfarande funkar åtminstone en del av modellåret och kanske hela.

Så åtminstone tills vidare är det bara tredjepartsgrejer (t.ex. Autocom och icarsoft) man kan hoppas på när det gäller de nyaste bilarna. Vet dock inte mer specifikt vad som överhuvudtaget finns att tillgå för att läsa ut en V90 för närvarande.

Sedan kan man möjligen ha viss indirekt nytta av VIDA (utan DiCE) även på nyare bilar eftersom det ändå finns komponenter/system som troligen fungerar ungefär som på äldre modeller. Genom att kika i VIDA kan man kanske i vissa fall få en idé om hur det kan fungera på en nyare bil även om man inte kan vara säker på att det är så det verkligen fungerar.
av oldtimersmc
andersuw skrev:Nä tyvärr är det kört vad beträffar VIDA/DiCE för alla bilar av årsmodell -16 eller senare. :( För årsmodell -15 vet jag att det fortfarande funkar åtminstone en del av modellåret och kanske hela.

Så åtminstone tills vidare är det bara tredjepartsgrejer (t.ex. Autocom och icarsoft) man kan hoppas på när det gäller de nyaste bilarna. Vet dock inte mer specifikt vad som överhuvudtaget finns att tillgå för att läsa ut en V90 för närvarande.

Sedan kan man möjligen ha viss indirekt nytta av VIDA (utan DiCE) även på nyare bilar eftersom det ändå finns komponenter/system som troligen fungerar ungefär som på äldre modeller. Genom att kika i VIDA kan man kanske i vissa fall få en idé om hur det kan fungera på en nyare bil även om man inte kan vara säker på att det är så det verkligen fungerar.

Ok...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]