Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jaun
Verkar som det är ganska vanligt att dom lossnar, kanske något man själv får kontrollera nästa gång den är i luften. Tacksamt att den inte åkte av i smyg för dig.

Senast redigerad av 1 jaun, redigerad totalt 0 gånger.
Precis samma sak hände mig, kom ut efter att ha parkerat bilen och upptäcker att det hänger något under bilen, visade sig att hela skenan hade släppt någonstans efter vägen :D

In på min lokala volvoverkstad, ny skena för 800:- så var den saken ur världen : )
Användarvisningsbild
av StefanT5
Det är skydd för bränsleledningarna.
så denna bör monteras direkt tillbaka.

Väldigt vanligt att denna lossnar då folk har för bråttom geonom vatten pölar.

Ser ganska ofta V70 som kör med ibland bränsleledningar hängande under bilen.
Har även hjälpt en som fått stopp på grund av att det har gått hål på ledningarna.
av Norfleet
Krösus skrev:Någon av er som kan berätta vad skenan har för finare namn? :)
Benämningen är "Skena" och har tillhörande artikelnummer 30716236 enligt VIDA. De skenan tillhörande clipsen kallas för "Clips" och har artikelnummer 30716236, av vilka det skall vara 6st vid en komplett uppsättning.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
...och nu var det min tur att byta. Tror jag tappade skenan i lördags. Nu sitter en ny på plats.
Artikelnumret som Norfleet skrivit ovan stämmer. För de som undrar kostar skenan idag 735,75 kr och då kommer den med de sex clipsen monterade.
Användarvisningsbild
av MartinS
Mycket retsamt att denna verkar försvinna för många, jag uppmärksammade det igår på dotterns S60 MY08 att den saknades och slangarna hängde ner. En ny skena beställd för 807kr. Jag antar att det är klipsen som tappar spänsten med åren som gör att den ramlar av. Troligen hänger den ganska länge i bara slangarna efter att klipsen släppt och sedan om man kör i högt gräs eller djupt vatten så slits den loss.
Gammal tråd, men kanske någon kan svara på min fråga... Nu är det även min tur att fixa/byta skenan, men var köper jag en ny en?
Alltså art nr 30716236...
Någon butik/verkstad i Jämtland eller nätet?
Användarvisningsbild
av MartinS
Hos din närmsta volvoåterförsäljare, jag tror inte det finns "kopior".
240 startar inte

Sitter inget bränslefilter på förg[…]

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]