Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cuneum73
Hej!

Någon som vet om ERS (fjärrstart motor via Volvo On Call) nu finns, eller är på gång till XC70 MY16 D4 AWD med 5-cyl motorn?
Verkar ju finnas till princip alla motoralternativ utom just denna sammetslena 5-cyl motor.

Är en funktion som iaf jag hade uppskattat och använt dagligen.
av Rasken
Cuneum73 skrev:Verkar ju finnas till princip alla motoralternativ utom just denna sammetslena 5-cyl motor.
Det jag reagerade på här är att du kallar motorn sammetslen... I mitt tycke tycker jag att den brummar på ordentligt mycket, det är vibrationer i hela drivlinan under acceleration och växellådan lever verkligen upp till sitt öknamn, sliromaten!

Gick från en V70 D4 VEA till XC60 D4 AWD och efter att ha läst så mycket ros om drivlinan i D4 AWD kan jag inte säga mer än att jag är besviken, jag hade nog förväntat mig nånting bättre.

VEA D4 var jag riktigt nöjd med, där har du en riktigt len motor med en växellåda som låser växlarna tidigt!

Och ta det inte fel, jag gillar den 5-cyl. Tycker bara att VEA var lite bättre på alla punkter :)

ps.
Jag saknar också ERS nu när du nämner det. Riktig livräddare på somrarna när man har hund i bilen.
Jag, som är van vid den femcylindriga, tycker den har ett trevligt ljud och inte skakar speciellt mycket, särskilt med tanke på att det faktiskt är en diesel. Inte upplever jag heller att den tillhörande växellådan släpper lockup när man verkligen drar på. Den gör det när man rullar med näst intill obefintligt gaspådrag, för att möjliggöra låga varvtal utan resonansbrum, men låser så snart jag gasar lite.

Däremot tycker jag att VEA är rå i gången vid låga varvtal. Att det saknas en cylinder märks tydligt då. Trots höga siffror på "pucklarna" på vridmomentskurvan upplever jag den också som spetsigare, något som inte heller är förvånande, eftersom det även fattas 0,4 liter slagvolym.

Om det spelar någon roll att min är en D5 Polestar, inte en D3 eller D4, det vet jag inte.
Rasken skrev:
Cuneum73 skrev:Verkar ju finnas till princip alla motoralternativ utom just denna sammetslena 5-cyl motor.
Det jag reagerade på här är att du kallar motorn sammetslen... I mitt tycke tycker jag att den brummar på ordentligt mycket, det är vibrationer i hela drivlinan under acceleration och växellådan lever verkligen upp till sitt öknamn, sliromaten!
Håller med, hade en xc70 D4 awd hemma som lånebil när v70:in var på service och fruns min var ungefär :shock:
Det gör defentivt skäl för att volvo kallas för traktor :shock:
av Rasken
apersson850 skrev:Jag, som är van vid den femcylindriga, tycker den har ett trevligt ljud och inte skakar speciellt mycket, särskilt med tanke på att det faktiskt är en diesel. Inte upplever jag heller att den tillhörande växellådan släpper lockup när man verkligen drar på. Den gör det när man rullar med näst intill obefintligt gaspådrag, för att möjliggöra låga varvtal utan resonansbrum, men låser så snart jag gasar lite.

Däremot tycker jag att VEA är rå i gången vid låga varvtal. Att det saknas en cylinder märks tydligt då. Trots höga siffror på "pucklarna" på vridmomentskurvan upplever jag den också som spetsigare, något som inte heller är förvånande, eftersom det även fattas 0,4 liter slagvolym.

Om det spelar någon roll att min är en D5 Polestar, inte en D3 eller D4, det vet jag inte.
Har också polestar på min, men tycker det slirar som attan mest hela tiden. Speciellt nu när det är lite kyligare ute innan oljan i växellådan blir varm. Det kunde slira i kyla på VEA med, men inte i samma utsträckning.

Men när man kör lugnt så känns det som att den inte låser nånting på dom 4 första växlarna. Det går mjukt, men det svider i hjärtat när man vet att det är mycket energi som går upp i rök pga slirandet.

AWD uppskattas dock när det är snö ute. Då kan man leka av sig lite, vilket var omöjligt i en FWD VEA D4 :lol:
apersson850 skrev:Däremot tycker jag att VEA är rå i gången vid låga varvtal. Att det saknas en cylinder märks tydligt då. Trots höga siffror på "pucklarna" på vridmomentskurvan upplever jag den också som spetsigare, något som inte heller är förvånande, eftersom det även fattas 0,4 liter slagvolym.
Vilken VEA-diesel var det du provade? D2 och D3 saknar ju balansaxlar och kan kanske av den anledningen upplevas som råare (har själv inte provkört någon). Men jag upplever inte alls att min D4 VEA är särskilt rå i gången i något varvtalsområde. Just låga varv rullar jag dessutom på mer eller mindre för jämnan eftersom bilen är väldigt högt växlad på åttan och gör 90 knyck verklig fart vid runt 1300 varv per minut. Och dessbättre går den hur fint och vibrationsfritt som helst både i det varvtalsområdet och andra.

Att en D4 VEA har en lite spetsigare momentkurva, eller snarare ett kortare spann med max moment, än en femcylindrig D5:a som din är dock ett faktum. Samtidigt kommer ändå bra moment tidigt och hålls sedan väl uppe ända till maxeffekten vid 4250 varv per minut.
Jag refererade inte till hur min bil beter sig när den är kall, på vintern. Då är ju lockup ständigt avstängt, så lådan växlar ner med momentomvandlaren så snart man drar på lite.
Men när den är uppe i normal temperatur ligger den ofta på halvlockup när belastningen är låg/obefintlig, för att låsa till så snart jag gasar lite. Det är mest vid mer extrema situationer som jag då upplever att den går längre tid utan lockup. Till exempel om jag drar 2500 kg i traktortempo på dålig väg. Men det kan jag har full förståelse för.

Funderar på vilken VEA det var som jag upplevde som rå i gången på lågvarv, men jag är inte säker. Jag har kört några olika.
Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]

Menar du den som man sätter i delen som sitte[…]

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr