Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Intevolvoraggare
Bilen är en 740 med b230a. Mitt problem är att jag inte får fram nått bränsle till pumpen ifrån tanken kan det vara nått som tar stopp i nån ledning? Kan man isåfall ta tryckluft och blåsa ur hela skiten ifrån nånstans? Har kollat alla ledningar inga läckage eller skador. Har även bytt pump och alla slangar filter i motorutrymmet. Har försökt pumpa ut bränsle ifrån motorutrymmet men inget kommer totalt stopp typ? Har kört bensin stopp med bilen några ggr så kan väll vara nått skit i tanken som satt sig nån stans. Funderade själv på att ta tryckluft och blåsa egennom hela ledningen men vart ifrån? Och fram eller bak till tanken. Tacksam för alla svar har ni frågor så besvaras dom gott jag kan 8)
av Rådlös
Blås från motorrummet och bakåt. Kolla sedan i tanken hur det ser ut där. Det kanske är en massa grus och rostflagor m.m. som du måste få bort.
Användarvisningsbild
av lennarte
Prova med att skruva loss pumpen och pumpa "för hand" på den. Det brukar bli bättre slaglängd på armen då än om den sitter monterad på motorn. Sedan finns en hel del olika "eftermarknadsfabrikat" av dessa pumpar och av varierande kvalitet.
Blås försiktigt bara (som "rådlös" skriver) och kolla noga på röret vid tanken, det händer att det rostar hål på röret och då suger det in luft där. Även röret i tanken på armaturen kan rosta sönder
av Intevolvoraggare
Ingen rost eller skit i tanken iallafall :D lyckades pumpa fram bensin med en liten plast pump när jag väll hade fram bensin så satte jag i slangen i pumpen och startade bilen gick sedan dog gick igång lika fort sen dog. Då jag bara byte pumpen mot en begagnad kan det vara pumpen som är dålig och pumpar fram bränsle men inte tillräckligt?
Användarvisningsbild
av lennarte
Har den begagnade pumen "legat länge" kan det vara torrt och sprött i den. Prova att pumpa lite motorolja med den och låt den "ligga" över natten så membran och ventiler "suger till sig". Du kan även "känna" på armen som går in i motorn hur mycket den "rör sig" innan membranet börjar röra sig. Är det för stor rörelse innan membranet rör sig är den utsliten,. Kolla på excentern i motorn, det är ingen stor rörelse den ska röra sig.

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]