...

Moderator: Moderatorer

Leopold skrev:Det där med att folk inte blinkar och att det skulle vara kopplat till vissa bilmärken... sorry jag kan inte se den kopplingen. Det har blivit ett utbrett fenomen och jag ser det lika ofta från folk som sitter i en liten Kia, Skoda, Seat som i de märken som oftast förknippas med det här, Bmw är väl det allmänt erkända paradexemplet. Kör fö Bmw själv understundom... och brukar blinka precis som vanligt. Men visst är det irriterande när folk inte blinkar, man tappar någon dyrbar sekund minst :D

Otroligt jobbigt... i det stora hela eller hur :wink:
Det är helt riktigt ett fenomen som genomsyrar förare av alla bilmärken men vissa bilmärken utmärker sig mer än andra. Det kanske är så att man, i alla fall jag, lägger mer märke till dessa eftersom förarna utmärker sig negativt på andra sätt också. Det är sällan jag fått bromsa in hårt för att en Kia Rio kört om kön och velat klämma sig in framför mig precis innan möte eller där 2 +1 gått ihop till enfiligt.
av Lövet
Magnus-B skrev:Blir irriterad på folk som inte använde påfarten till motorvägen till att komma upp i hastighet utan ger sig ut på motorvägen i typ 60 och sen accelererar dem sakta.
Jupp. Oavsett hur mycket av påfarten som är kvar så ska man alltid slänga sig ut på motorvägen så fort linjen inte är heldragen längre.
Mabuse skrev:
mikethebik skrev: Det är oftast de som kör för sakta som orsakar situationer i trafiken, sällan de som håller hastighet och trafikrytm!
FEL!
Det är de som inte kan hålla vettigt avstånd till fordonet framför med tanke på trafiksituationen.
Nä, RÄTT! Fast kombon är ännu mera rätt.

Pendlar varje dag drygt 5 mil enkel resa, när hastigheten ligger runt 90, typ mellan 87-95 ligger alla, och jag menar alla, med 40-50 meters lucka och allt flyter fanatastiskt bra.
Sedan kommer då ibland slemproppen Orvar, kanske 2 ggr i veckan som håller sina i bästa fall 70 och gärna mitt i vägen, avstånden krymper dramatiskt, körningen blir ryckig då de flesta letar en lucka för att kunna köra om.
Vems fel är det då att säkerheten blir sämre?
Givetvis Orvar som inte borde vara där och då!

Visst, alla kan ju hålla stort avstånd och alltid anpassa efter den som kör mest långsamt, men då blir det långa resor!

Mike
mikethebik skrev:
Mabuse skrev:
mikethebik skrev: Det är oftast de som kör för sakta som orsakar situationer i trafiken, sällan de som håller hastighet och trafikrytm!
FEL!
Det är de som inte kan hålla vettigt avstånd till fordonet framför med tanke på trafiksituationen.

Pendlar varje dag drygt 5 mil enkel resa, när hastigheten ligger runt 90, typ mellan 87-95 ligger alla, och jag menar alla, med 40-50 meters lucka och allt flyter fanatastiskt bra.
Sedan kommer då ibland slemproppen Orvar, kanske 2 ggr i veckan som håller sina i bästa fall 70 och gärna mitt i vägen, avstånden krymper dramatiskt, körningen blir ryckig då de flesta letar en lucka för att kunna köra om.

Visst, alla kan ju hålla stort avstånd och alltid anpassa efter den som kör mest långsamt, men då blir det långa resor!

Mike
Jag tycker att du blandar ihop orsak och förklaring. Proppen Orvar kan vara en förklaring med de som orsakar olyckorna är de som inte håller avståndet. Orvar har ett dumt beteende men alla har ändå ansvar för sina egna handlingar. Man väljer och ansvarar själv för om, när och vart man vill köra om Orvar.
llesrof skrev:
mikethebik skrev:
Mabuse skrev: FEL!

Mike
Jag tycker att du blandar ihop orsak och förklaring. Proppen Orvar kan vara en förklaring med de som orsakar olyckorna är de som inte håller avståndet. Orvar har ett dumt beteende men alla har ändå ansvar för sina egna handlingar. Man väljer och ansvarar själv för om, när och vart man vill köra om Orvar.
+1

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
llesrof skrev: Jag tycker att du blandar ihop orsak och förklaring. Proppen Orvar kan vara en förklaring med de som orsakar olyckorna är de som inte håller avståndet. Orvar har ett dumt beteende men alla har ändå ansvar för sina egna handlingar. Man väljer och ansvarar själv för om, när och vart man vill köra om Orvar.
Alla har givetvis ansvar för sitt körsätt, då även Orvar, men det är väldigt svårt att köra om på ett snabbt och vettigt sätt om alla i Orvars kö hela tiden ska ligga 50 meter bakom varandra.
Jag roade mig igår och idag med att faktiskt försöka räkna "kön" på väg till jobbet. Både måndag och tisdag morgon var likartade, kön om den kan kallas så bestod av 15-20 bilar framför mig och ett antal bakom, hastigheten runt 90 bägge dagar, minsta avstånd mellan två fordon gissningsvis 30- 40 meter och det längsta runt 100.
Inga omkörningar någonstans, allt flöt i lugn och harmoni med stor säkerhet trots mörker och eventuellt någon halka.
Sedan ska man ju hem också, och då ser det oftast annorlunda ut...

Mike
mikethebik skrev: Alla har givetvis ansvar för sitt körsätt, då även Orvar, men det är väldigt svårt att köra om på ett snabbt och vettigt sätt om alla i Orvars kö hela tiden ska ligga 50 meter bakom varandra.
Det är jättesvårt, ibland till och med omöjligt. Men då biter man ihop och kör om där man kan göra det på ett säkert sätt. Jag har väldigt låg förståelse för Orvars beteende och anser att han är ett utstuderat irritationsmoment med att själv bete sig illa och farligt på grund av Orvar är något man själv väljer. Dör man eller dödar någon vid omkörningen så skall man inte skylla på Orvar.
llesrof skrev:
mikethebik skrev: Alla har givetvis ansvar för sitt körsätt, då även Orvar, men det är väldigt svårt att köra om på ett snabbt och vettigt sätt om alla i Orvars kö hela tiden ska ligga 50 meter bakom varandra.
Det är jättesvårt, ibland till och med omöjligt. Men då biter man ihop och kör om där man kan göra det på ett säkert sätt. Jag har väldigt låg förståelse för Orvars beteende och anser att han är ett utstuderat irritationsmoment med att själv bete sig illa och farligt på grund av Orvar är något man själv väljer. Dör man eller dödar någon vid omkörningen så skall man inte skylla på Orvar.
Du har givetvis rätt i det, men orsaken är också ibland anledningen...

Mike
Momentum skrev:Den försening som Orvar orsakar är säkert flera minuter....helt avgörande.....
Eller?
Höj ljudet på stereon/radion, tralla med, titta på soluppgången, tagga ner....
Var inte det som det handlar om.

Mike
  • 1
  • 423
  • 424
  • 425
  • 426
  • 427
  • 552

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...