Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange621
Har en V70 2.5 ft som gått 20" mil.
Optimerade den vid 19.500mil till 400Nm och 260hk. Gjorde detta enbart med programvara och inte med rullande landsväg som sig bör. Problemet jag känner är att den låter mer än den gör. Även med "bara"200 hk innan optimering så hände det inget när man trycker på vid omkörning. Motorn drar upp i varv och låter som en raket men det händer inget mer. Känns som automatlådan bara slirar vad du än gör.
Hade en Saab 9000 2.3 turbo automat tidigare med 200hk original som hade ca 380Nm i vrid. Den sög iväg 100ggr bättre än vad min Volvo gör.
Är så jäkla besviken på min bil som jag trodde skulle vara en grymt stark och pigg bil. Som det är nu så drar den bara en massa soppa och låter mer än den gör. (Kör bara bensin. Ska inte behöva köra på etanol)
Är det växellådan som är sämre i Volvo än i Saab eller vad?
Har oxå läst i detta forum om spolning av lådan men att det inte hjälper mot detta.
Ska jag förlika mig med att min 200+hk Volvo är trött som en 150hk Opel vectra eller vad tror ni.
Endast seriösa svar tack.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vet du om/när oljan i växellådan byttes senast?
Att det inte hjälper med spolning och byte för vissa betyder inte att det inte hjälper i ditt fall.
av dannesk
Eftersom du säger att den inte ens drog riktigt vid originaleffekt vid pådrag så är det ju helt klart något fel på lådan, har inget med att Volvo har sämre lådor än någon annat fabrikat. 2,5FT ska röra på sig bra i en bil i V70 storlek och min manuella FT 2011 som hade 231hk gick riktigt bra, ännu bättre respons med E85. Automaten är lite slöare men det ska bara skilja typ 0,5 sek upp till 100km/h.

Hur gick den när du köpte den? Har slirfenomenet blivit värre med tiden?
av Daniel73
Slirar den även när den är varm?

I så fall är det något som är fel.

Åk till en firma som bara jobbar med växellådor och låt dom felsöka.
av HakanF
Jag skulle spola växellådan ( inte bara byta olja)
Och sedan nolla oljeräknaren och adapteringen.
som första åtgärd

Detta borde vara billigare än att gå in och reparera något i lådan

Var bor du? jag fick min låda spolad med spolmaskin och 12 liter olja för 2000 sek i somras men inte nollat i styrboxarna de gjorde jag själv.
Användarvisningsbild
av apersson850
Volvo gör inte egna automatlådor. Aisin-Warner är leverantör till många märken. I min bil, som har samma sorts automatlåda, kan jag förvisso också uppleva att det inte händer någonting när jag gasar på. Brummar mer, men det händer inget. Ganska tung bil, fyrhjulsdrift och automatlåda maskerar mycket av kraften. Men efter några sekunders "händer ingenting" pekar det ändå på 180 km/h... I simplare bilar känns fartökningen mer. Min motor är för övrigt på 230 hk/470 Nm.
av HakanF
Btw om växellådan slirar så ser du det genom att varvräknaren sticker upp medans hastighetsmätaren inte gör det när du börjar ge gas.

Brölande från motorn har inget med vxllådan att göra.

Detta vid varm vxllåda.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det behöver ju inte vara som någon koppling eller broms slirar. Lådan växlar ju ner om man gasar på.
av andersuw
apersson850 skrev:Volvo gör inte egna automatlådor. Aisin-Warner är leverantör till många märken.
Om man skall vara petig är det länge sedan Aisin-Warner levererade några växellådor. Aisin-Warner var ett "joint venture" mellan japanska Aisin Seiki och amerikanska BorgWarner som inleddes 1969 och avslutades 1987. Det företag som levererar automatlådor till Volvo (och en hel del andra biltillverkare, däribland Saab när det begav sig) heter numera Aisin AW och är ett dotterbolag i Aisin Seiki-koncernen (ett av världens 500 största företag alla kategorier) som i sin tur har Toyota som dominerande ägare.
av rosefors
Kan ju va momentomvandlaren som är kajko. Borde dock gå att göra en bättre felsökning innan man börjar riva i allt. Automatare är ju slöa överlag men menar du att varvtalet inte följer hastighetsökningen linjärt eller vad händer? Filma och lägg upp på tuben så vi kan se.

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]