Camel skrev:joel80 skrev:Flera saker du skriver har jag inte alls sagt. Kemisk lagring har jag absolut inte uteslutit.
Du har i många inlägg skrivit att du inte tror på kemisk lagring, du hoppas att slippa den, mm. Att påstå att du uteslutit kemisk lagring helt, stämmer inte bokstavligt. Men att du nästan utesluter den som ett alternativ till t.ex. batteribil är uppenbart för åtminstone mig.
Du har missuppfattat. Det du citerar här nedan från mig visar ju det. Att jag inte tror på det i fordon har jag dock sagt. Men som lagring för reservkraft under toppar t.ex under vintern dom veckor eller dagar då det inte blåser tillräckligt och vi måste kunna elda på lite extra kommer det säkert kunna komma till användning.
Camel skrev:
joel80 skrev:Att t.ex göra vätgas under perioder med hög energitillgång för att sen kunna använda som reservkraft/toppkraft t.ex vintertid tycker jag är en god idé. Att ha det som baskraft tror jag dock inte alls på då det är rätt energikrävande att tillverka och troligen behöver göras då eltillgången är hög/priset låg, om man ska ha någon lönsamhet i det.
Att köra upp vätgas i bilar även då vi har god tillgång (och i övrigt låg förbrukning) av el ser jag som slöseri på vad vi alltså kan använda som långtidslagring. Vätgas bör istället användas för att säkra eltillgången vintertid.
Som sagt, kemisk lagring verkar inte vara ett alternativ för dig.
Vad går du på nu egentligen? :D Hur sjutton kan du tolka den mening ovan som att jag inte ser kemisk lagring som en av delarna i hur vi ska kunna "fördela" elproduktionen?? Det är ju precis det jag skrev ovan. Att vi inte ska använda det i bilar betyder väl inte att jag anser att kemisk lagring inte ska vara ett alternativ alls?
Camel skrev:
joel80 skrev:Sen har vi fortfarande problem med lokala utsläpp med t.ex HVO där partikelutsläppen och NoX inte är mer än svagt reducerat. Så ett sånt miljöbränsle ser jag egentligen bara som en lösning för att minska co2 i nuvarande dieselbilar.
Elbilens största potential finns i de sammanhang där lokala utsläpp som påverkar hälsan negativt är påtagliga. Men om elbilen ska vara i form av batteribil eller annan form är en helt annan fråga. Biodrivmedlens potential till reducering av CO2 som innebär bättre förutsättningar att klara klimatet är stor. Dock kan i vissa fall lokala miljöproblem behöva åtgärdas på klimatets bekostnad, helt ok om man tillser att kalkylen totalt sett håller klimatmässigt. Dock är jag tveksam till om Stockholm har så extrema lokala hälsonegativa förhållanden ett internationellt perspektiv. Jag kan räkna upp ett stort antal städer runt om i världen där problemen är påtagliga på ett helt annat sätt och där ett mycket större antal människor än vad som bor i Stockholm påverkas. Stockholm är en liten ankdamm för mig. Jag anser att annat fokus borde råda.
I Sverige ger elbilar extremt bra resultat både för lokal miljö och för den globala. Runt 85% minskning av CO2 om man ser till hela livscykeln.
I ett land med rätt mycket kol blir resultatet sämre, där man t.ex i Polen bara skulle få en förbättring på 20-25% mot för motsvarande som går på fossilt drivmedel.
Där kan det vara vettigt att innan dom fått ordning på elproduktionen skicka in så mycket biodrivmedel som möjligt, även om det inte löser eventuella lokala miljöproblem.
Camel skrev:
joel80 skrev:Men eftersom vi har ett lägre elpris här blir den än sämre i lönsamhet här.
Delvis. Men man måste lägga till andra faktorer också som obefintlig framförhållning beroende på att politikerna misshandlat hela kärnkraftsfrågan. Detta har medfört att vi står med gamla, ombyggda och effektmässigt uppskrämda reaktorer som sannolikt har en högre olycksrisk är vad nybyggda moderna reaktorer av senaste generationen hade haft. Dessutom är det sannolikt inte lönsamt att uppgradera de befintliga reaktorerna till de nya säkerhetskraven. I Sverige har aktörer svårt att våga dra på sig en investering, som i sig kan vara lönsam, men där pay-off tiden sträcker sig långt bortom en politisk mandatperiod i Sverige. Det fungera helt enkelt inte. Och då får vi acceptera att som man bäddar får man ligga. Konstigare än så här är det inte. Kärnkraften som teknologi är inte orsaken till att den inte byggs ut i Sverige.
Jag tror kärnkraften kommer få svårt även i andra länder kommande årtionde. Vind och sol har blivit så pass billigt och sjunker fortfarande snabbt, och på ställen där solen lyser mer jämt över året kommer det bli stort, tillsammans med batterilagring och annan lagring kommer det slå ut det mesta i annan elproduktion, även utan subventioner.
Camel skrev:
joel80 skrev:Ang vindkraftsskatten var jag otydlig. Det är ju nån slags fastighetsskatt/byggnadsskatt där som varit lite omdiskuterad. Den ska fasas ut från nu och 4 år fram, efter det hamnar man på enbart energiskatt. (som är lika för alla om jag läst rätt)
Du var inte så otydlig. Du ville påskina att vindkraften minsann inte favoriseras. Det gör den.
Ovanligt spydigt och otrevlig kommentar för att komma från dig.
Nej så var det inte, jag skrev inlägget sent och var trött. Förstår att du reagerade... bara inte riktigt varför du gjorde det så otrevligt. Jag har helt yrat ihop det.Vad jag tänkte på var skatten på vattenkraften.. alltså den fastighetsskatt som nu är på väg att tas bort.
Vattenkraften har haft en fastighetsskatt på 2,8% som motsvarat en högre skatt per kwh än vad effektskatten på kärnkraft varit. I storleksordningen ca 9 öre/kwh. Nu har man väl börjat sänka den, vilket ska finansieras med högre skatt för oss som använder el. Det här tror jag blev beslutat:
Sänkningen av fastighetsskatten för vattenkraftverk sker under perioden 2017–2020. Från och med den 1 januari 2017 sänks skattesatsen från 2,8 procent till 2,2 procent av taxeringsvärdet, fr.o.m. den 1 januari 2018 till 1,6 procent av taxeringsvärdet, fr.o.m. den 1 januari 2019 till 1,0 procent av taxeringsvärdet och fr.o.m. den 1 januari 2020 till 0,5 procent av taxeringsvärdet
http://www.regeringen.se/rattsdokument/ ... kommelsen/