Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag var inne på Carglass i Kristianstad och fick rutan bytt då den var trasig (gick på försäkring mot självrisk).
När jag kom hem så såg jag att regnsensorn såg konstig ut. Det ser ut som där är klickar med lim över hela fältet där sensorn är. Jag bifogar bild nedan.

Nu regnar det inte men när jag satte igång regnsensorn så gick den ett varv direkt och jag kan inte komma ihåg att den har gjort det innan.
Nu kunde jag ju inte testa riktigt då det inte regnade men tyckte ändå det kändes konstigt.

Har det blivit något fel här eller "härdar" kanske limmet senare och blir inte synligt?

Jag har en Volvo V70 2.5T 2008
Snapchat-823565055.jpg
Snapchat-823565055.jpg (338.46 KiB) Visad 1387 gånger
Det ska inte finnas något lim mellan sensorn och glasrutan. Sensorns yta är en klibbig genomskinlig gummimassa (i brist på bättre beskrivning) som fästs mot rutan så tätt som möjligt, det ska inte vara några luftbubblor emellan ytorna. Ser ut som om regnsensorn skulle behöva tas bort, göras rent och sättas tillbaka ordentligt. Det verkar vara luftbubblor runt ljussensorerna som mäter förändringar i ljusförhållanden och ljusets brytning. Den kan behöva en kalibrering efteråt.
Senast redigerad av 1 MarcusJ, redigerad totalt 0 gånger.
Förutom att det ser estetiskt konstigt ut så har jag svårt att tro regnsensorn kan fungera när den ser ut på det viset. Funktionsprincipen är ju rätt enkel, bygger på att glasets reflektion när den belyses inifrån i vinkel (total inre reflektion) minskar om det finns vatten på rutan och då aktiveras torkarna. Skulle spontant säga att det knappast kan funka när det ser ut på det sättet, torkarna skulle alltid aktiveras om min förståelse av hur systemet fungerar är korrekt. Ser ut som om man glömt pressa ut mellanliggande luft mellan sensor och den nya vindrutan.
Ser man dom här "ringarna" hela tiden utan belysning eller fotoblixt? Nu var det i och för sig mörkt när jag skrapade rutan i dag och man ser kanske inte så bra rakt på framifrån. Men jag har aldrig sett något sådant.
Jag tycker du skall åka tillbaka och påtala det här. Och du funderar på om det skall härda först. Om det är så (?) skall det inte ta flera dagar för att härda.
MarcusJ skrev:Det ska inte finnas något lim mellan sensorn och glasrutan. Sensorns yta är en klibbig genomskinlig gummimassa (i brist på bättre beskrivning) som fästs mot rutan så tätt som möjligt, det ska inte vara några luftbubblor emellan ytorna. Ser ut som om regnsensorn skulle behöva tas bort, göras rent och sättas tillbaka ordentligt. Det verkar vara luftbubblor runt ljussensorerna som mäter förändringar i ljusförhållanden och ljuset brytning. Den kan behöva en kalibrering efteråt.
Det borde väl Carglass stå för då eller?
Får ringa dom imorgon och se vad dom säger.
Tycker det är märkligt att han inte har sett det själv dock..

Tack för snabbt svar förresten!
Rådlös skrev:Ser man dom här "ringarna" hela tiden utan belysning eller fotoblixt? Nu var det i och för sig mörkt när jag skrapade rutan i dag och man ser kanske inte så bra rakt på framifrån. Men jag har aldrig sett något sådant.
Jag tycker du skall åka tillbaka och påtala det här. Och du funderar på om det skall härda först. Om det är så (?) skall det inte ta flera dagar för att härda.
Man ser det lika tydligt utan belysning eller blixt. Jag såg det tydligt nu när jag gick ut och skulle ta foto och då är det jäkligt mörkt där bilen står.
Vid montering av sensorn ska den fuktas med isopropanol och det kan synas lite det första dygnet.

Men absolut inte så mycket.

Åk tillbaka och låt dom göra om det, tar 5 minuter på sin höjd.
apersson850 skrev:Torkarna slår dock alltid ett slag när regnsensorn aktiveras, samt varje gång känsligheten ökas med rullhjulet. Så just den funktionen är korrekt.
Stämmer. Ett kontrollsvep för att systemet ska etablera ett utgångsläge.

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]