Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tittade som sagt på en 460 nyss, behöver en andra bil och det känns som 460:n kan passa.

Dock så har jag ett par frågor...

Kollade i serviceboken lite och kamremmen var bytt vid ca 9000 mil i mitten på 2003. Efter det tar stämplarna slut dock, och den har inte körts speciellt mycket efter det, mätaren står på ca 12000 mil. Kan det bli nån sorts ras pga av detta eller? Att intervallerna förkortas? Läste Cicaros tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... +volvo+460, därav frågan.

Dessutom så tyckte jag att kopplingspedalen stod bra mycket längre ut än övriga pedaler, dvs jag var tvungen att dra tillbaka min vänsterfot för att kunna trycka ner kopplingen! Normalt?

Sen hade jag uppskattat vad jag ska titta på, alltså vanliga fallgropar med denna modell.

Edit: Dessutom kanske hur mycket man ska betala? Snabbt svar uppskattas!
NisseB skrev:
Kan det bli nån sorts ras pga av detta eller? Att intervallerna förkortas?
Hur menar du???
Så länge oljan är bytt med vid jämna intervall så är det nog lugnt.

Vad är det för årsmodell, var är den körd, rost???
Personligen skulle jag inte ge mer än 1000-max 10000,- för en 460
av NisseB
Oj, glömde ju nämna att den är en 95:a. Tyvärr fanns de rost vid skärmkanterna närmast bakdörrarna, den hade rostat igenom rätt rejält faktiskt.

Vad gäller kamremmen är det nog ändå lugnt, jag kollade runt och intervallerna visade sig vara 9000mil/6 år. Jag trodde det var 8000/5år.

Jag blev lite fundersam om kopplingspedalen, har aldrig varit med om detta innan.

Värt att nämnas att man fick med 4 helt nya dubbade vinterdäck.

Priset är höga 16000,men jag betalar gärna ett par tusingar extra för en bil som är bra i motorn. Karossen är jag inte så kinkig om.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kopplingen är bara att justera. Pedalen har inget stopp uppåt som på de flesta andra Volvomodeller, utan hänger i vajern. Släpp lite på vajern framme på växellådan så åker pedalen ner, men den ska ligga något högre än bromsen.

Sen är det iofs så att när lamellen blir sliten får man släppa på vajern, så det kan tyda på en sliten koppling.
Användarvisningsbild
av Tomas88
16 000 låter mycket tycker jag. Särskilt om det är så mycket rost som du säger. Jag tror du kan få fatt i billigare. Men det är ju naturligtvis många andra faktorer som inverkar och det är inte lätt att uppskatta ett rimligt pris om man ej sett bilen.

/Tomas
Användarvisningsbild
av Mr B
16000:- inkl. 4 nya vinterdäck är väl inte så farligt tycker jag? Den har ju inte gått så långt heller så den bör kunna rulla ganska smärtfritt några år till känns det som. Rostiga skärmkanter är ju tyvärr standard på dessa...

Själv köpte jag min -95:a för 112000:-, men det var ju iofs 1997...
Användarvisningsbild
av Nexus
Max 10000. inte många är intresserad av 400 serien på marknaden.
av NisseB
Tack för alla svar!

Haft stor nytta av detta forum.

Dock så hoppade jag denna bilen, mest p.g.a. att ägaren inte var intresserad av att diskutera priset nämnvärt. Jag var sugen att ge han 12' men märkte att han ville ha åtminstone 15', så jag drog utan att ha pratat pris.

Bilen var skön att köra, men rosten förstörde det för mig...
Användarvisningsbild
av vetten
Klart att DU :shock: har NYTTA :shock: av detta forum :P för här hittar du ju oss som kör dessa bilar till vardags och :shock: jag tycker också att sexton papp låter mycket men som du själv skrev 12000:- va nog va den tålde att ge för, men om du kollar på Blocket eller nån liknande sida så ser du ju vad dom står i och eftersom du har hittat HIT så kommer du ju säkert att få all den hjälp som du behöver :!: så jaga och fråga här så får du hjälp :lol: En 440/460 en 480 är ju ännu roligare men är aldrig helt fel som andrabil, billig i inköp, billig i drift och relativt lättmekad iallafall om du frågar här om du känner dej osäker, kopplingen är ju som tidigare sagt inget problem på den bil du kollade på för om den är dålig så kryper spelet på pedalen längre upp så om den tar långt ner så kan man oftast bara spänna vajern :lol: men kolla på typ Blocket så hittar du kanske en pärla, det du ska kolla på är ju speciellt ROST och att ALL elektronik funkar (U) för det är väl dom svaga sidorna på den bilen MEN varför inte kolla lite efter en S40/V40 av tidig årsmodell för om du har tur så kan du få en bil som är modernare och oftast har mer utrustning än 400-serien men som man brukar säga det är oftast bättre att köpa en bilmodell av den sista årsmodellen än en av dom tidigaste nya så det är ditt val, inget av dom behöver vara fel :-O) själv har jag börjat lära mej att när man letar bil så börjar man på dom websidorna som typ DEN här och frågar och får massor av bra råd samtidigt som man kollar på Blocket/typ såna sidor och lär om pris och vanliga fel för då vet man ju oftast vad man ger sej in på (S) HeHe :lol: Och LYCKA till :wink:
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Det tråkiga med rost är ju att när det väl börjar synas på skärmkanterna så är det ganska kexigt under bilen... vilket inte bara är tråkigt när man skruvar utan även om det ligger på bärande delar kan innebära att beiktningsmannen garvar dig i ansiktet och sätter en fet tvåa på pappret.

Om du nu är beredd att lägga så mycket pengar på en 400 så kolla lite norrut och se vad du kan hitta. Hittar du en fräsh orostad som gått under 15' så kan det ju vara värt soppapengarna?! Kommer själv från Kiruna, och bilar som endast gått där uppe hittar du garanterat ingen rost på!
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]