Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
Det är väl inget hemsk förbrukning på en 2,5FT eller nackdel med etanol/bensin. Min nya XC60 D4 AWD drar lika mkt som min gamla V70 2,5FT samt 2,5ggr högre skatt, visserligen en större bil och AWD+Aut. Fattar inte dieselhysterin bland människor som man snackar med som kör typ 1500-2000mil, personligen skulle jag aldrig köpa en dieselbil idag som inte är EURO6.

Skulle jag köpt en äldre V70 idag runt my11-12 så skulle det tveklöst bli en 2,5FT igen med manuell låda och givetvis R-design.
av ses01
dannesk skrev:Det är väl inget hemsk förbrukning på en 2,5FT eller nackdel med etanol/bensin. Min nya XC60 D4 AWD drar lika mkt som min gamla V70 2,5FT samt 2,5ggr högre skatt, visserligen en större bil och AWD+Aut. Fattar inte dieselhysterin bland människor som man snackar med som kör typ 1500-2000mil, personligen skulle jag aldrig köpa en dieselbil idag som inte är EURO6.

Skulle jag köpt en äldre V70 idag runt my11-12 så skulle det tveklöst bli en 2,5FT igen med manuell låda och givetvis R-design.
Ser att jag glömt att bläddra, övar. Priset är svårt, när man vet att handlarna bjuder lågt. Mycket man läser om kommande dieselskatter är trolleri. Ev zoner lär nog drabba även bensin.
av monza
ses01 skrev:
monza skrev:
Intressant. Kunde säljaren säga varför en FT är stendöd på marknaden?
Ligger FT lägre i pris på salusajterna än en 2.5T?
Förbrukningen och bensin.
Men förbrukning o bensin är väl lika på en FT som på en T?
av ses01
monza skrev:
ses01 skrev:
monza skrev:
Intressant. Kunde säljaren säga varför en FT är stendöd på marknaden?
Ligger FT lägre i pris på salusajterna än en 2.5T?
Förbrukningen och bensin.
Men förbrukning o bensin är väl lika på en FT som på en T?
Mappningen påstås göra FT snålare. En kompis har en T5 XC. Ca 1 l/m, några dl till med släp+rallybil. Fasta kostnaden är iaf lägre på etanolbilen.
Har gått en -11 FT r-design på kvd för 75500 kr. Vet inget om mil skick mm. Den 11/1 går en FT igen på kvd. Nu hinner man se data.
av Andis
Jag skulle med säga 2,5 FT pågrund av skatten.

2,5T om du struntar i högre skatt och en motor som du vet sluppit etanol.

Ska du ha en 2,5 FT ska du helst ha tag i en som inte gått på Etanol. Kommer säkert bli massa åsikter om detta jag skriver nu. Men jag har sett flera etanol bilar som gått på mycket etanol och det kör helt enkelt slut motorn i förtid. Så köpa en som gått långt och på mycket etanol är inte att rekomendera. Som den taxi FT som pratades om i tråden som gått 42000 mil och byt motor en Volvo 5:a kör man inte slut i normalkörning på 42000 mil det är etanolen som tog den i förtid. Därav visa handlare inte byter in dom heller då dom är rädda för alvarliga fel som kan sluta med att handlaren får kosta på dom rejält. Ex motorn låter bra du provkör allt verkar bra efter några veckor märker du att den drar massor av olja vilket tyder på slitna kolvar/kolringar av etanolen. Då kan en handlare bli tvungen reparera detta då du inte kommer ge denna goda referencer på nätet om det inte repareras. Vilket inte kommer bli biligt. Då är det helt enkelt bättre inte ta in den alls. Då slipper man sur kund som får skambud i inbyte och sur kund som kanske får en bil med alvarliga motorskador.

Oljebyte är helt avgörande om man vill köra långt problemfritt. Vist kan man köra långt mellan bytena utan att märka något dom första 20.000 milen men det är sen man kan börja märka felen sakta sakta.

Kommer länka en video till en mycket bra förklaring på detta med oljebytena där han även visar vad som hänt på 2 motorer och varför den ena tagit slut så tidigt.

Lycka till med ditt köp en mysig motor serie 2,5 Turbo 5:orna som går långt långt om dom är skötta utan problem eller turbo ras.

av ses01
Andis skrev:Jag skulle med säga 2,5 FT pågrund av skatten.

2,5T om du struntar i högre skatt och en motor som du vet sluppit etanol.

Ska du ha en 2,5 FT ska du helst ha tag i en som inte gått på Etanol. Kommer säkert bli massa åsikter om detta jag skriver nu. Men jag har sett flera etanol bilar som gått på mycket etanol och det kör helt enkelt slut motorn i förtid. Så köpa en som gått långt och på mycket etanol är inte att rekomendera. Som den taxi FT som pratades om i tråden som gått 42000 mil och byt motor en Volvo 5:a kör man inte slut i normalkörning på 42000 mil det är etanolen som tog den i förtid. Därav visa handlare inte byter in dom heller då dom är rädda för alvarliga fel som kan sluta med att handlaren får kosta på dom rejält. Ex motorn låter bra du provkör allt verkar bra efter några veckor märker du att den drar massor av olja vilket tyder på slitna kolvar/kolringar av etanolen. Då kan en handlare bli tvungen reparera detta då du inte kommer ge denna goda referencer på nätet om det inte repareras. Vilket inte kommer bli biligt. Då är det helt enkelt bättre inte ta in den alls. Då slipper man sur kund som får skambud i inbyte och sur kund som kanske får en bil med alvarliga motorskador.

Oljebyte är helt avgörande om man vill köra långt problemfritt. Vist kan man köra långt mellan bytena utan att märka något dom första 20.000 milen men det är sen man kan börja märka felen sakta sakta.

Kommer länka en video till en mycket bra förklaring på detta med oljebytena där han även visar vad som hänt på 2 motorer och varför den ena tagit slut så tidigt.

Lycka till med ditt köp en mysig motor serie 2,5 Turbo 5:orna som går långt långt om dom är skötta utan problem eller turbo ras.

Ringt på en 8000 milare, etanol första året. Olja byter jag oftare än medelbilisten. Kravet är en dragbil med bra moment. Kört Passat TDI 140. Orkar och är riktigt snål. En kompis har fått in mig på FT-spåret. Är nog rolig, men egentligen inte rätt bil.
av Andis
Ja är du van vid 140 hk passat TDI kommer nog en 2,5 bensin upplevas som rejält törstigare. Varje gång jag hyr bil och jag får en diesel som drar 0,5 i stort sett oavsett körning tycker jag det känns gratis att åka bil helt plötsligt åker en 2,5 T normalt som jag haft sista 8 åren.

Går underbart men snåla nja det kan man nog inte säga brukar klara min straxt under litern men det är en AWD med.
Pedantsköt och av mig aldrig över 1500 mil på oljebytena.
Samt byte av olja i andra komponeter med, samt hålla bromsarna och hjullagren i gott skick är avgörande för förbrukningen har jag märkt. passera 30.000 mil nu i julas.
Hade ett hjullager bak som var tyst men visa sig gå trögt syns direkt på förbrukningen samma brukar ta tvingen skruva in kolven och kolla bromsbeläggen går lätt i oken varje hjulbyte det spar med bensin på dessa vagnar.

Men en 8000 milad 2,5FT är helt rätt om du vill ha en 2,5 FT då har den gått så lite att motorn inte hunnit köras slut även om den kanske gått mycket på etanol.

Berätta vidare hur det går med bil bytar planerna. Kanske låna din polares ett tag och känna vad du tycker om förbrukningen :-)
av ses01
Andis skrev:Ja är du van vid 140 hk passat TDI kommer nog en 2,5 bensin upplevas som rejält törstigare. Varje gång jag hyr bil och jag får en diesel som drar 0,5 i stort sett oavsett körning tycker jag det känns gratis att åka bil helt plötsligt åker en 2,5 T normalt.
Går underbart men snåla nja det kan man nog inte säga brukar klara min straxt under litern men det är en AWD med.
Pedantsköt och av mig aldrig över 1500 mil på oljebytena.
Samt byte av olja i andra komponeter med, samt hålla bromsarna och hjullagren i gott skick är avgörande för förbrukningen har jag märkt. passera 30.000 mil nu i julas.
Hade ett hjillager bak som var tyst men visa sig gå trögt syns direkt på förbrukningen samma brukar ta tvingen skruva in kolven och kolla bromsbeläggen går lätt i oken varje hjulbyte det spar med bensin på dessa vagnar.

Men en 8000 milad 2,5FT är helt rätt om du vill ha en 2,5 FT då har den gått så lite att motorn inte hunnit köras slut även om den kanske gått mycket på etanol.
Passaten var ena dotterns, körde ibland. Enl färddatorn, 0,55 l/m vid 130 på motorväg. Backar inte för FT’ns förbrukning, min påkörda/skrotade bil var en V6 bensin. Kör 1,6 lit diesel till vardags. Inte särskilt snål och defitivt ingen värme, finns ingen tillsatsvärme.
av Rådlös
Märkligt det här med fel på FFV-bilar med rasade motorer och annat elände. Det märkliga ligger i det att det är aldrig någon FFV-bilägare som klagar på detta. Klagomålen kommer från dieselbil- och bensinbilägare. :?: :?: :?:
av monza
Min 2009 hade passerat 10´mil när jag köpte den för ett halvår sedan. De två enda brukarna innan hade inte kört på etanol men min drar likafullt olja. Jag tror att den kommer upp i 1,5-2 liter innan jag gjort 1500 mil till det första oljebytet.

Jag vet inte men ibland får jag uppfattningen att bilar nu drar mer olja än de gjort på tex 90-talet när man läser i forumen.

2009 Volvo 2,5 FT: Fyller 1-2 liter mellan bytena
2001 Volvo S80 2,4I: fyllde aldrig mellan bytena
1994 Saab 9000 2,3T: fyllde aldrig mellan bytena
1986 Saab 9000 2,3I: Fyllde aldrig mellan bytena
1984 Saab 900 GL: fyllde aldrig mellan bytena
1976 BMW 525: drog mer olja än soppa och då var den ändå tungt beroende på soppa
1967 Opel Rekord 1,9: Tjock mineral höll nere oljesuget

Jag har alltid bytt var 1500:e mil
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]