Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Skjutsade far i hans XC70 2014 häromdagen och på hemvägen fick jag "Låg kylarvätskenivå, stanna genast" i displayen under inbromsning, bilen var varmkörd om det spelar någon roll. Varningen kom och försvann 2-3 gånger under några sekunder och återkom aldrig. Gick ut och kollade och nivån stod på min. Bilen har inte i övrigt varnat, inte när den varit kall heller.

Är det normalt att en så pass ny bil drar kylarvätska? Är inte säker på om man justerar nivån på servicen, men i sådana fall är det väl nästan värre om den tagit 0,5 l (eller vad som nu kan rymmas mellan min-max) sedan servicen än om det är vad som gått åt när bilen lämnade fabriken.
Användarvisningsbild
av Derank
det är några dec mellan min och max och jag fick varnning på min V70 -12a en gång per år ca,de toppade på service och sedan rullad den en 10-11mån igen innan den varnade till. Lite försvinner det alltid med tiden.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Mer än kanske 0,5-1 cm på behållaren på ett år har jag inte haft någon bil som gjort av med. Klart lite dunstar, om inte annat genom övertrycksventilen i locket på behållaren, men det ska inte vara några större mängder.

Så om det är sen bilen var ny är det nog OK. Sen service låter mindre kul tycker jag..
av Schmoyoho
1800 mil/9 mån sedan service så det kanske inte är hela världen då. Får förorda påfyllning och gott mod.

least: Både bränslevärmare och elektrisk motorvärmare på XC70:n. Jag har också en V8 -07 som drar kylarvätska, vilket jag härlett till motorvärmaren då det endast sker vintertid. Men XC70:n har inte dragit någonting tidigare medan jag får pytsa i lite ca 2-3 gånger i min S80.
Användarvisningsbild
av Derank
nuvarande xc60 har jag för mig blinkade till strax innan service ochså nu när jag tänker efter,då hade den gått 2000mil.

helt normalt att det dunstar lite med tiden.
Användarvisningsbild
av Derank
Fortfarande normalt att bilar dra olja pch kylväska

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]

Menar du den som man sätter i delen som sitte[…]

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]