Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har inte så mycket att säga om specen mer än att jag hade valt större fälgar. Tycker 19" ser jäkligt tråkiga ut. Helt annan design på 20" och 21" vilket passar bilen bättre. Rabatten bör också kunna bli bättre. Jag hämtade min privatköpta V90 i juni 2017 med följande spec:

V90 T5 R-design
Bursting Blue
Klimatpaket
20" hjul
Drag elektriskt
Subwoofer
Navigation
Kolfiberinlägg
Växlingspaddlar
Gummimattor

Brutto: 498' enligt konfigurator
Betalade 433'
Originalfälgarna är så förbannat dyra... Jag byggde denna för ett tag sen (strunt i totalpriset, mest för att visa fälgarna bara):
Bild

De där vill jag åt. Sambon vill ha de stora fälgarna från R-design, men jag känner att jag skulle kunna ta de "som följer med" och antingen ha de som vinterpuckar sen eller sälja och försöka hitta de på bilden.

Intressant spec ändå falkn. 433 skulle jag gärna komma ner till. Vi roddade lite hastigt igårkväll men kom bara precis under 450 (från 468).
Känns som att vi kommer få bygga ett par bilar till för att nå den nivån vi vill. :D

Hur lång tid brukar det ta för handlare att återkomma med offert som är skickad via bygg-sidan?
grillchips skrev:Hur lång tid brukar det ta för handlare att återkomma med offert som är skickad via bygg-sidan?
Väldigt olika. Ibland någon timme, ibland 1 vecka.
En handlare svarade efter 3 veckor och frågade om jag fortfarande var intresserad då min förfrågan verkade ha blivit "bortglömd"... :roll:
Sen finns det dom handlare som generellt ger bättre rabatter än andra, det kan vara värt att åka extramil för en bättre deal än att handla på hemorten kan jag tycka.
fjohan82 skrev: Väldigt olika. Ibland någon timme, ibland 1 vecka.
En handlare svarade efter 3 veckor och frågade om jag fortfarande var intresserad då min förfrågan verkade ha blivit "bortglömd"... :roll:
Sen finns det dom handlare som generellt ger bättre rabatter än andra, det kan vara värt att åka extramil för en bättre deal än att handla på hemorten kan jag tycka.
Ok, då vet jag på ett ungefär vad jag har att förhålla mig till ändå.
Skickade till en Volvohandlare i Vallentuna som vi dels har lite kontakter hos (svärfar har köpt många bilar där) och tidigare i tråden nämns den handlaren som en "generös" sådan. Passade även på att skicka en till min hemstad Skövde, de må ha storstadskomplex men förhoppningsvis kan jag få ett bra pris där.
grillchips skrev:
fjohan82 skrev: Väldigt olika. Ibland någon timme, ibland 1 vecka.
Ok, då vet jag på ett ungefär vad jag har att förhålla mig till ändå.
Skickade till en Volvohandlare i Vallentuna som vi dels har lite kontakter hos (svärfar har köpt många bilar där) och tidigare i tråden nämns den handlaren som en "generös" sådan. Passade även på att skicka en till min hemstad Skövde, de må ha storstadskomplex men förhoppningsvis kan jag få ett bra pris där.
Tycker UM har haft bättre deals än de i Vallentuna, fast det beror kanske på vilken säljare som "tar" den byggda bil man skickar in. Allt som skickas in hamnar tydligen i en gemensam brevlåda (åtminstone hos de lite större ÅF) där säljarna plockar efterhand.
Jag skickade till typ 15 olika ÅF... :roll:
Hur offerterna ser ut skulle jag säga beror mer på hur anläggningen ligger i förhållande till sina volymmål för månaden än att vissa ÅF generellt är billigare än andra. En ÅF som precis passerat rätt volym kommer vara väldigt obenägen att ge ens en krona extra utöver "normal" rabatt. En ÅF precis under kan i princip finna lönsamhet i att sälja 1 bil med förlust för att få volymbonus av generalagenten istället för månaden.
falkn skrev:Har inte så mycket att säga om specen mer än att jag hade valt större fälgar. Tycker 19" ser jäkligt tråkiga ut. Helt annan design på 20" och 21" vilket passar bilen bättre. Rabatten bör också kunna bli bättre. Jag hämtade min privatköpta V90 i juni 2017 med följande spec:

V90 T5 R-design
Bursting Blue
Klimatpaket
20" hjul
Drag elektriskt
Subwoofer
Navigation
Kolfiberinlägg
Växlingspaddlar
Gummimattor

Brutto: 498' enligt konfigurator
Betalade 433'
Då måste det ha varit någon slags kampanj, i normalfallet kan de inte ge så mycket rabatt.
Då fick jag återkoppling på en offert. 6% på bilen, 0% på tillbehör och säljaren lade till dubbdäck 18 lök utan att jag bett om det. Nåja, här blir det ingen affär iaf, det är för tusan knappt 10k under vår initiala offert INNAN rabatt. Men visst, jag har inte förhandlat något ännu heller så det är klart att säljaren lägger sig högt. Vad gör jag nu? Motar säljaren med vår bästa offert?
Bild
Den där offerten var ju inte så lockande. Naturligtvis berättar du vad du fått på annat håll och ser om de är intresserade av att matcha.
Spoiler »
Det där var faktiskt riktigt dåligt, tycker du borde få bättre på bilen, och särskilt tillbehören.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citat dolt
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 56
Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Dett[…]