Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rale
Bilen har en kompass i backspegeln. En sexåring fråga mig vad "E" stod för. Borde det inte vara ”Ö”?
Kan bara hålla med. Allt annat(?) är på svenska i bilen så varför inte kompassen!?
Skulle tippa på det är dyrare att göra olika speglar för olika marknader samt att väderstreck är tillräckligt kända för att E ska funka istället för Ö och det krävs antagligen också en mer komplex display än den som finns nu om man ska visa "specialbokstäver" som Ö, finns säkert andra bokstäver på andra marknader som behöver passas in om de ska tas hänsyn till.

Olika språk i en riktig skärm är ju inget större problem än att programmera olika färdiga meddelanden och fraser för olika språk.
Flinet in en fråga: När behöver man veta om man kör mot norr eller nordöst? Kanske om man kör efter papperskarta?
Alla nya Volvo har väl en karfunktion i Sensussystemet, antingen Navigation eller standardkartan, så för körning i Sverige borde det räcka. Så det är väl mest en "bling" och finns knappast ekonomi att tillverka Sverigespecifika backspeglar med Ö.
Xanthopteryx skrev:Jag har faktiskt inte förstått riktigt vad vitsen är med kompass i bilen? Särskilt inte en som bara visar fyra väderstreck.
Har man någonsin nytta av den?
Kul att ha. Precis som TV och DAB (funkar faktiskt i Stockholm).

Står faktiskt även NE, SW, NW osv. Ibland, på nån lite skogsväg, har jag haft nytta av den. "Vi kör åt norr!...borde det inte vara söderut?)

(Bra argument ovan att alla kompasser är internationella. Köper det!)
rale skrev: Står faktiskt även NE, SW, NW osv. Ibland, på nån lite skogsväg, har jag haft nytta av den. "Vi kör åt norr!...borde det inte vara söderut?)
(Bra argument ovan att alla kompasser är internationella. Köper det!)
Är det inte enklare att titta på kartbilden hur du kör. :wink:
Du ser det även om du inte har Navigatorn då den går på GPS koordinater och just den vägen skulle skulle saknas.
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]