Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Leopold
joel80 skrev: Snart blir det kanske väldigt lätt att välja.. Elbil blir billigare både vid inköp, skatt, förbrukning och troligen andrahandsvärde. ;)
Håller inte med. För miljontals människor i vårt land är och förblir elbilen i sin nuvarande tappning en i stort sett meningslös grunka och det spelar ingen roll hur mycket subventioner som kastas in.

Bra för vissa saker (typ köra i kommande miljözoner, kortare pendling) men långt ifrån den mångsidighet folk i allmänhet behöver. Tex de som behöver bilen för att frakta och dra tungt, köra riktigt långt och på platser där det garanterat inte finns några laddstationer i vettig styrka med rimligt avstånd emellan.

Så är det för överskådlig framtid med nuvarande batteriteknologi.
Användarvisningsbild
av SvenB
Självklart finns det många, kanske väldigt många, som resonerar att köpa det mest ekonomiska. Men detta är väl inget nytt? För då kan man fråga sig varför det sålts så många bilar med stora bränsletörstiga motorer? Varför köpte inte alla Volvodieselägare D2:or? Jag är fullt medmeten att min Euro5 bil kommer sjunka i värde, men förhoppningsvis inte så mycket som olycksprofeterna hoppas på. Men jag har en bil jag trivs med som förhoppningsvis ger mig många problemfria mil några år. Sen är det ju så att många, exempelvis jag, räknar mellanpris. Jag bytte in en Euro5 bil mot en Euro5 bil. Varför skulle den ena sjunka mer i värde än den andra?
Användarvisningsbild
av joel80
Leopold skrev:
joel80 skrev: Snart blir det kanske väldigt lätt att välja.. Elbil blir billigare både vid inköp, skatt, förbrukning och troligen andrahandsvärde. ;)
Håller inte med. För miljontals människor i vårt land är och förblir elbilen i sin nuvarande tappning en i stort sett meningslös grunka och det spelar ingen roll hur mycket subventioner som kastas in.

Bra för vissa saker (typ köra i kommande miljözoner, kortare pendling) men långt ifrån den mångsidighet folk i allmänhet behöver. Tex de som behöver bilen för att frakta och dra tungt, köra riktigt långt och på platser där det garanterat inte finns några laddstationer i vettig styrka med rimligt avstånd emellan.

Så är det för överskådlig framtid med nuvarande batteriteknologi.
Du är inte riktigt med på vad som händer.
Subventionera kommer sakta minskas över tid, och priserna på elbilar fortsätter ner ett tag till.

Vad har du fått ifrån att elbilar inte skulle kunna dra tungt? Med bra vridmoment och elmotor blir det den perfekta dragbilen. Jag är på g att köpa första elbilen under kommande år, ev första halvan 2019, och hoppas att nån av de kommande modellerna med dragkrok kommer ut i tid. I annat fall får vi köra med V60in ett par år till när det är husvagnssemester, men mina dagsturer på 32-35mil kommer jag fixa fint med elbil, utan att det tar längre tid. Egentligen med tidsbesparing då jag inte behöver tanka typ var tredje resa.

Vilka resor är det du brukar göra? I större delen av Sverige och Europa har du redan idag fungerande infrastruktur med snabbladdare.. Och det ökar riktigt snabbt nu. Ska man upp i norra Norrlands inland får man avvakta nått år eller två, men det ploppar upp stationer där nu också.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja du Joel, du ser inga som helst problem att alla kan köpa en elbil. Men jag ser inte heller alla dessa laddplatser. Det är på sin höjd en, eller max två vid de platser jag sett. Om alla köpte elbil skulle det behövas betydligt fler vid varje mack. Tänk efter hur många bilar som tankar bränsle under en 20 minutersperiod på en hyfsat central mack. Så många laddplatser skulle det väl behövas? För det tar väl minst 20 minuter att ladda en näst intill urladdad bil.
av Lövet
Poängen är att man laddar hemma varje natt (vilket man aldrig kan göra med en dieselbil) vilket minskar behovet så det behövs inte lika många laddplatser som bränslepumpar. Exakt hur många vet dock inte jag, finns säkert nåt estimat på det nånstans på nätet.
av andersuw
joel80 skrev:Vilka resor är det du brukar göra? I större delen av Sverige och Europa har du redan idag fungerande infrastruktur med snabbladdare.. Och det ökar riktigt snabbt nu. Ska man upp i norra Norrlands inland får man avvakta nått år eller två, men det ploppar upp stationer där nu också.
I samband med utlandssemestern ner till kontinenten i somras gjorde jag mig besväret att kolla hur samma resa skulle sett ut med batteribil. Jag kunde då konstatera att vi skulle haft avsevärda problem med att finna plats/tid för laddning under flertalet dagsetapper även om bilen varit en Tesla Model S med största möjliga batteri (100 kWh). Det skulle i sin tur ha sinkat oss avsevärt och inneburit att vi fått ta ytterligare dagar i anspråk för resan fram och tillbaka. Än större svårighet skulle vi haft att finna plats/tid för laddning i samband med parkering över natt eller över flera dygn vid våra resmål. Huvuddelen av semestern befann vi oss i Tübingen (en medelstor stad söder om Stuttgart) och Loket (ett litet samhälle i Tjeckien, ca 15 mil väster om Prag). Vi bodde inte på hotell i någondera fallet. Vilka publika laddplatser där man kan ladda över natt kan du hänvisa till på dessa båda platser?
Användarvisningsbild
av joel80
Inte än Sven. Men ser inga hinder för det i framtiden. Det som behövs är ett större urval så alla kan få den modell dom vill ha.

Tekniken i sig utgör inget hinder för det som radades upp. Jag är själv mest frustrerad över det låga utbudet av elbilar med krok. Tesla Model X är lite väl dyr.. Telsa Model 3 (som enligt uppgift ska utrustas med krok innan den kommer till Europa) är ett år bort och Renault Kangoo går bort.. Inte speciellt mycket familjebil i den om man inte vill sätta ungarna i släpet. :)

Inom några år ser det dock ljusare ut, och t.ex nästa år när Volvo lovat börja släppa elbilar är jag övertygad om att vi kommer kunna få ett par bra dragbilar.
av andersuw
Lövet skrev:Poängen är att man laddar hemma varje natt (vilket man aldrig kan göra med en dieselbil) vilket minskar behovet så det behövs inte lika många laddplatser som bränslepumpar. Exakt hur många vet dock inte jag, finns säkert nåt estimat på det nånstans på nätet.
Även om man en del av laddningen kan ske hemma kommer det säkert att behövas fler snabbladdplatser än bränslepumpar vid en total övergång till batteribilar. En bil med förbränningsmotor tankas på några minuter. En batteribil behöver stå vid pumpen minst 10 gånger längre även om det är en riktigt bra snabbladdare det handlar om.
Användarvisningsbild
av SvenB
Lövet skrev:Poängen är att man laddar hemma varje natt (vilket man aldrig kan göra med en dieselbil) vilket minskar behovet så det behövs inte lika många laddplatser som bränslepumpar. Exakt hur många vet dock inte jag, finns säkert nåt estimat på det nånstans på nätet.
Ladda hemma kan den göra som bor i villa, eller motsvarande. Jag ser bara på mig själv. Jag bor i villa, så jag kan ladda hemma. Men jag har 13 mil till Stockholm. De enda anledningen, som jag ser det, att jag skulle byta till elbil var för att kunna åka var som helst i stan de gånger jag vill det. Nu har jag inte det behovet, utan det var ett exempel. Men vilken bio/teater har laddmöjlighet för majoriten av besökarna? Det måste alltså till "tankmackar". Jag kan uppfattas som "besvärlig" men jag vill bara belysa att det inte är så "plättlätt" det där. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev: Om alla köpte elbil skulle det behövas betydligt fler vid varje mack. Tänk efter hur många bilar som tankar bränsle under en 20 minutersperiod på en hyfsat central mack. Så många laddplatser skulle det väl behövas? För det tar väl minst 20 minuter att ladda en näst intill urladdad bil.
Missade det här. Läste en liten tankeexersis som utgick ifrån hur det funkar för Tesla nu och hur det skulle vara om alla körde liknande bilar. Det här är alltså inte med nuvarande flotta där de flesta elbilar förutom Tesla laddar långsammare.

Idén med Tesla-analysen (från teslaclubsweden.se) var i allafall följande:
Åker man Tesla från Stockholm till Göteborg brukar man stanna till och ladda vid Ödeshög. Det står idag 8 laddstolpar där och väntar på Teslor som ska ladda. Knappt hundra meter därifrån susar bil efter bil förbi på motorvägen E4 på väg mellan Stockholms tre största städer Stockholm, Göteborg och Malmö, sträckan är bland Sveriges mest trafikerade.

Enligt Trafikverkets vägtrafikflödeskarta åker det förbi 15,860 fordon där per dygn, 12,120 bilar och 3,740 lastbilar (mätdata från 2014). Båda riktningarna sammanlagt. Hur många Superchargers skulle det behövas om varenda bil stannade till i Ödeshög för att ladda?

Det åker olika många bilar på E4 runt dygnets timmar. Dagtid åker det mycket fler bilar än på natten. Låt oss vara pessimistiska och räkna med att ingen åker på natten, alla bilar åker mellan kl 10-18 på dagen. Då skulle det åka förbi 1,515 bilar i timmen – en bil varannan sekund!

Det tar 30 minuter för en Supercharger i Ödeshög att ladda en Tesla tillräckligt för fortsatt färd mot Stockholm eller Göteborg (30 minuter laddning ger 27 mils räckvidd). Varje laddstolpe kan alltså ladda 2 bilar per timme. Då behövs det 757 stolpar för att ladda 1,515 bilar per timme.

757 Superchargers skulle innebära att det alltid skulle finnas lediga laddstolpar till alla, ingen skulle behöva vänta ens en minut. Även om varenda en bil på E4 vore elbilar (lika kapabla som Tesla Motors bilmodeller).

Men siffran 757 Superchargers är tilltagen i överkant. All trafik som passerar behöver ju inte ladda. Lokal trafik som tex bilister som åker från Jönköping till Linköping behöver inte stanna och ladda i Ödeshög, de klarar åkturen utan mellanladdning. Vi har räknat med att varenda bil som passerar åker hela vägen från Stockholm till Göteborg – i verkliga livet är det ju inte så. Om endast hälften av trafiken åker långt behövs endast hälften så många laddare, resten stannar ju inte för att ladda.

I brist på exakt mätvärde låt oss anta att en tredjedel av trafiken på E4 åker mindre än 300 km och behöver därför inte stanna och ladda längs vägen. Då minskar antalet Superchargers som behövs till 500 stycken.

500 Superchargers låter som en veritabel skog av laddstolpar – men alla behöver ju inte stå på samma ställe! Alla som åker vill nog inte stanna just vid Dinners i Ödeshög där dagens Superchargers finns. Vissa vill kanske stanna vid Rasta, eller Burger King, eller nån mil längre bort vid rastplatsen Brahehus till exempel. Enda bensinstationen i området är inte heller den OKQ8 som står bredvid Superchargern i Ödeshög, utan det finns 8 bensinmackar längs den 3 mil långa sträckan Brahehus-Ödeshög-Mjölby. Enbart vid Brahehus finns det över 130 parkeringsplatser som skulle kunna utrustas med laddstationer.

Dagens Superchargers laddar bilarna med 120 kW. Framtida snabbladdare med 200, 300 kW eller ännu högre laddeffekt kommer minska laddtiderna. Om bilarna kan laddas på 20 minuter istället för dagens 30 minskas antalet laddare som behövs till 333. Minskas laddtiden till 15 minuter behövs det endast 250 laddare.
Sen tar dom även upp vad man skulle behöva i kraftmatning, är nån intresserade av det kan ni läsa hela här:
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... e-elbilar/

Avslutningsvis;
Jämför det med dagens bensinmacks-infrastruktur: det finns 56 bensinmackar längs vägen mellan Stockholm och Göteborg (och då räknade vi ändå bara dem längs vägen, inte inne i städerna!), med sammanlagt uppemot 450 bensinpumpar. Om vi bytte ut varje bensinpump mot en Supercharger vore vi i stort sett i hamn!

Med tanke på att vi först är där om kanske 30 år (med så hög täckning elbilar) så ser det ju inte helt omöjligt ut.
Anledningen till att det inte behövs mer antal stolpar än dagens pumpar är för att man kommer slippa undan så gott som all lokal laddning. Snabbladdning är för de som kör längre under dagen än vad batteriet räcker till, ingen annan kommer vilja ladda på det viset.
Många matbutiker och annan daglivaruhandel kommer sätta upp semisnabba laddare. (Lidl är ett exempel, dom gör så på alla nya butiker och har som mål att även sätta det på nuvarande.)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • 141
  • 164
Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]

Har liknande problem som i denna tråd, men p[…]

Du har ju en -13 så då lär ju en […]

Carplay trådlöst?