Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av thomg
Hur tar jag bort grenröret på en 940 med lågtrycksturbo? Har tagit bort samtliga muttrar till grenröret (givetvis gick pinnbulten närmast torpedväggen av, men det får bli en senare fråga). Det sitter ett stag under turbon som går snett bakåt/nedåt. Måste det bort, eller räcker det att lossa klammern som håller fast avgasröret rakt under torpedväggen? Ska byta grenrörspackningar.
av NilsO
Förutom med de åtta muttrarna och pinnbultarna sitter grenröret också fast i en konsoll undertill. Konsollen sitter i sin tur fast i motorblocket med två skruvar. Här är en bild som kanske förklarar hur det ser ut, sett från motorns högra sida.

Jag tror det är väldigt bökigt att göra detta om man inte först tar bort turbon. Det är inte heller särskilt mycket extraarbete att ta bort turbon – sätter man slangtänger på kylslangarna behöver man inte tömma kylsystemet, och de två oljerören hade man ändå behövt koppla loss för att kunna få ut alltihop i sidled så man får dit de nya packningarna.

(Jag råkade vända konsollen upp och ner på bilden, så kolla hur den sitter på din bil när du tar isär :) )
DSC00235.jpg
DSC00235.jpg (914.26 KiB) Visad 1538 gånger
av kmx
Tack som fan för den bilden.
Stog igår och skulle ha av toppen på brorsans 940 turbo.
Blev helt galen på det där jävla grenröret, men din bild hjälpte mig rätt mycket. Fick lös det efter tre timmar...
av NilsO
Kul att den kom till nytta! :)

Tänk som sagt på att konsollen är felvänd på bilden vid återmontering. Ifall någon skulle läsa tråden i framtiden.

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]