Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nicwei01
Hej,

Finns det en möjlighet en att avlägsna partikelfiltret utan att behöva manipulera bilens programvaran? Jag tänker på om det går att på något sätt manipulera tryckvakten som mäter differanstrycket mellan in och utlopp?

Bilen är en Volvo V70 D4 AWD 2013.

Med vänlig hälsning,

Nicklas
Användarvisningsbild
av nicwei01
glock40sw skrev:VARFÖR ??
Varför frågan ställs är ännu inte relevant. Vänligen se endast till frågeställningen

Med vänlig hälsning,

Nicklas
Användarvisningsbild
av Bosse78
Frågan varför är ganska relevant då det är ett nog så stort skämt att politiker satt ihop ordet miljö och disel. Partikelfiltret tar iaf bort värsta skiten om än långt från allt.
Användarvisningsbild
av Derank
nicwei01 skrev:Hej,

Finns det en möjlighet en att avlägsna partikelfiltret utan att behöva manipulera bilens programvaran? Jag tänker på om det går att på något sätt manipulera tryckvakten som mäter differanstrycket mellan in och utlopp?

Bilen är en Volvo V70 D4 AWD 2013.

Med vänlig hälsning,

Nicklas
Kolla med en trimfirma i din närhet, de har färdiga mjukvaror för DPF OFF till din bil och vet ochså mer om hur du kan manipulera systemet.
Användarvisningsbild
av Derank
Det är ju bara att testa dig fram, ersätt den med ett rör el töm den på innehållet, funkar det så funkar det annars får du kontakta en firma som håller på med sådant. Vad är syftet? Ska du trimma, är filtret trasigt/igensatt el vad?

Är ganska säker på att du behöver mjukvara men kolla med nått trimmföretag, de vet hur man gör.
Användarvisningsbild
av apersson850
nicwei01 skrev:Ingen här i forumet som har kunskap om hur man löser detta utan hjälp av trim-firma?
Du har ju fortfarande inte svarat på den högst relevanta frågan om varför du vill göra detta. När ändamålet med denna rätt udda modifiering är okänt är det heller inte möjligt att ge något vettigt råd om hur du ska utföra operationen. Det är ju olika om du ska ha den som tävlingsbil, exportera den till någon mindre nogräknad i Uganda eller köra omkring i Stockholm med bilen.
av berrabus
apersson850 skrev:Du har ju fortfarande inte svarat på den högst relevanta frågan om varför du vill göra detta. När ändamålet med denna rätt udda modifiering är okänt är det heller inte möjligt att ge något vettigt råd om hur du ska utföra operationen. Det är ju olika om du ska ha den som tävlingsbil, exportera den till någon mindre nogräknad i Uganda eller köra omkring i Stockholm med bilen.
Varför spelar det roll vad TS har för avsikt med modifieringen, borde ju vara samma förfarande oavsett?
Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]

Menar du den som man sätter i delen som sitte[…]

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr