Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V60D5AWDPolestar
I morse när jag skulle iväg med CC:n så ville inte höger ytterbackspegel fälla ut sig. Tänkte att det inte var så konstigt att den
frusit fast då jag tvättade bilen i går och det var -5 när jag skulle iväg i morse. Fungerade igen efter en timme i ett varuhusgarage.
Hade inte tänkt mer på detta om jag inte hade kört om två CC:ar i jämnhöjd med Täby som bägge körde med infällda backspeglar.....

Vad tror ni om detta ?:-/
Användarvisningsbild
av fjohan82
V60D5AWDPolestar skrev:I morse när jag skulle iväg med CC:n så ville inte höger ytterbackspegel fälla ut sig. Tänkte att det inte var så konstigt att den
frusit fast då jag tvättade bilen i går och det var -5 när jag skulle iväg i morse. Fungerade igen efter en timme i ett varuhusgarage.
Hade inte tänkt mer på detta om jag inte hade kört om två CC:ar i jämnhöjd med Täby som bägge körde med infällda backspeglar.....

Vad tror ni om detta ?:-/
Ingen kioskvältare, händer i stort sett alla bilar när fukt tränger sig in varpå det blir minusgrader.
Vissa stänger av fällfunktionen vintertid, dock inte jag. Speglarna och motorerna i dem tål en hel del...
Spegelglaset (dvs den vanliga justeringen) på min frös mellan tvätthallen och bostaden idag, men jag har varmgarage hemma till min bil så nu bör det ha tinat...
av Xanthopteryx
Det blir ju mest problem när det är såhär puckat väder. Regn som övergår i jättekallt. Min har haft det en gång och när jag fällde in och ut någon gång eller två så lossnade det.
av FilipDjurberg
Har det avstängt vintertid då mina frös fast, är väl inte så bra för elmotorn om dom fryser fast och man försöker få upp dom, men jag vet inte..

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Jensi
Det händer min v70 -12 också. Jag stänger av dem vintertid av gammal vana. Lär göra det på nästa bil också.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
FilipDjurberg skrev:Har det avstängt vintertid då mina frös fast, är väl inte så bra för elmotorn om dom fryser fast och man försöker få upp dom, men jag vet inte..

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dom ska frikopplas vid motstånd för att inte motorn ska brännas...
av V60D5AWDPolestar
Tack för bra svar, har inte upplevt detta problem tidigare, men är tydligen vanligare än jag trodde.
Jag blev väl lite extra fundersam då jag såg två ytterligare CC:s med samma problem.
XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&ar[…]