Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gizzmo82
Jeg har byttet Styreenhet og brennkammer i webasto, men den tenner ikke. Må jeg ha VIDA for å aktivere ny styring? Har prøvd å slette feilkoder med iCarsoft, men den tenner ikke. Har ikke vært liv i den etter bytte
av andersuw
Styrenheten till bränslevärmaren, CPM (Combustion Preheater Module) är i den här generationen av Volvobilar en CAN-nod, d.v.s. en dator på huvuddatanätet, CAN. Det innebär att den behöver vara laddad med mjukvara som är kompatibel med resten av bilen för att fungera.

Om man monterat en begagnad CAN-nod kan den behöva laddas om med ny mjukvara för att fungera beroende på om den redan är laddad med rätt grejer eller inte. Om man monterat en helt ny CAN-nod behöver den alltid laddas med mjukvara.

För att ladda mjukvaran krävs inte bara tillgång till VIDA och DiCE utan även ett abonnemang hos Volvo centralt för nedladdning av mjukvara. Även om man har ett sådant abonnemang får man betala separat för varje mjukvara man laddar. Det innebär i normala fall att man behöver besöka verkstad för att laddningen gjord.

Sedan gäller det förstås också att man monterat rätt styrenhet. Jag är inte säker på att det funkar med vilken styrenhet till en Webasto av modell si eller så som helst även om själva värmaren används i bilar av en rad olika märken och modeller.
av Gizzmo82
Takk for svar andersuw. Har montert helt ny styrenhet, bestilt til chassisnr på bilen. Så det skal være rett styrenhet. Det er forskjell på styrenhet og brennkammer på xc70 før og etter chassisnr 10700. Det har jeg fått erfare da det har vært byttet webasto i min bil før jeg kjøpte den, til en brukt enhet til en med chassisnr 10700+
Da må jeg ta meg en tur til volvo verksted å få lastet inn ny programvare da

Menar du den som man sätter i delen som sitte[…]

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]