Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har fått ett konstigt fel min vänstra kamera ser inte alltid bilar utan tvärtom missar bilar nästan hela tiden. Detta har uppkommit idag. Jag har förut retat mig på falsklarm men detta är ett större problem. När man startat bilen eller stänger av blis så blinkar det tre gånger som det ska och inga larm. Det har hänt någon gång på höger spegel att den har larmat täckt men här är det inga fel larm och ändå så missar den bilar. Jag tycker se liten hinna i linsen ( glaset) men varför varnar den inte att det är något fel? Det har regnat mycket och är lite dimmigt men kan det spela roll? Har någon varit med om detta? Är det bara att köpa en ny spegel? Jag försökte hitta en begagnad men det är inte lätt och en ny kostar väldigt mycket.

Rickard
Kan ju vara ngt så enkelt som kabelbrott eller ngn kontakt som hoppat ur...
Fungerar spegeln i övrigt dvs läges-inställningar? Funderar på om det kan vara ngn jordkabel som inte lirar...
Innan du byter ev värmeelement bör du iaf försäkra dig om att du har spänning ut i backspegel.
Jordningen är gemensam för alla funktioner som behöver någon sådan i spegeln. Men matningen till kameran och dess linsvärmare är separat från övrig spänningsmatning till spegeln. Kommunikationen med kameran går via LIN till respektive dörrmodul.
Jag kört en lång runda idag och följande märkte jag.
Missade många bilar men fungerade bra någon gång ibland lyser till snabbt när bilar passerar slocknar och tänds igen.
Fungerar inte bättre när det är mörkt.
Alla övriga funktioner fungerar minne speglar, värme spegelglas, spegel in och ut, fönster hissar och keyless.
Jag hittade att 2014 fick bilen nya speglar och dörr moduler då var det problem med Blis och keyless, Vad som är mycket konstigt att man inte får upp något felmeddelande och den blinkar till när man startar bilen som den ska. Där är ingen kondens framför linsen men den blir inte varm tycker att då skulle man få upp kamera täckt..
Kamera sönder? Går att köpas för 4000 kr Har någon delat spegeln och gjort detta?
Värme? 400 kr
Dörr modul?
Mjukvara? För två veckor bytades kontaktrullen bakom ratten och mjukvara laddas in. Kan detta störa eller hänt något med mjukvara till blisen?
Kanske bäst att lämna in bilen för felsökning men väldigt trött på att lägga pengar på bilen. Har tyvärr inte varit en felfri bil ska byta styrväxel,pump och slangar nästa vecka .Bilen är en s80 från 2010 10400 mil och körs för första gången på vintern.

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]