Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fortfarande samma problem har haft bilen på tork i 4 dar i varm garage med massa kontaktstycken isär och batteriet av och även bytt CEM modulen men har fortfarande samma problem vad ska jag ta mig an nu
av MickeM
Omöjligt att annat än gissa.

Vad pekar felkodena på?
Finns några?
Är det kollat?

TCM kanske kan misstänkas också. Hur ser den ut ang fukt, värme, osv?
Om ABS moďulen (BCM) stänger ner, så försvinner hastighetsinput, och allmän CAN-kaos uppstår....... kanske...

Nått kabelbrott i CAN nätet......, kanske.....
Hittat felet är någon kortslutning i haldex boxen på bak klumpen som korsluter hela cambus systemet men rycker man ur kontakten funkar bilen som den den ska men kan det va farligt att åka med den urkopplad?
Inge fel på spänningen har ju hittat felet men.. frågan är om nått kan ta skada om man kör med haldex kopplingen ur kopplingen.. hör ett litet vinande när jag motorbromsar men lägger jag i neutral så låter det ingenting men ljudet låter som det kommer i från fram på bilen?
Jag är mest förvånad att haldexelektroniken orsakat ett sånt symptom. Ännu mer förvånad att du hittade det genom att random kopplat ur kontakter, eller vad fick dig att prova detta?

Hursomhelst jag har inte supermarket kunskap i ämnet annat än att jag vet att styrboxen och ABS (samt antispin) pratar med haldexen, och kan dom inte göra det vet jag inte hur bilen reagerar men rent mekaniskt ska det inte vara något problem.
Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]