Äh.. Har man betett sig sim ett kräk i trafiken kan man gått få stå ut med att man kränkt en och annan medelålders man med dashcam. ;)
Man kan i och för sig minska sina egna åsikter om klippet så mycket det går, men att visa upp hur vissa beter sig är inte mer än rätt enligt mig! (även om det rättsligt är en gråzon...)
Allinug:
Du skrev "
För utpekning räcker det att den utpekade kan identifiera sig själv genom de uppgifter som getts."
Så pass enkelt är det alltså inte om man läser det dokument du nu delade.
Den som förtalas måste vara identifierbar. Vad det innebär är inte helt klart.
I NJA 1987 s. 285 ansågs förtal föreligga mot en polis som anklagades för att ha
dödat en person. I avgörandet resonerades kring att polisen namngavs, vilket
har tolkats som en indikation på att det troligen inte hade varit straffbart att
framföra samma uppgifter om polisen inte nämnts vid namn.
Som utgångspunkt torde det krävas att uppgifterna kan knytas till en fysisk person.
Baktalande av företag och grupper kan inte föranleda ansvar för förtal i svensk rätt
Sen är det ju som du också sagt tror jag, inte så att det räcker med att det går att identifiera, det måste också räknas som förtal. Att filma på allmän plats är lagligt och en del av yttrandefrihetsgrundlagen. Man får även publicera bilder och film utan tillstånd från de som är med (så länge det filmats från en plats där allmänheten har tillträde.) Så förutom att man ska kunna identifiera personen måste det också kunna klassas som förtal.
Om det gör det om man bara visar en situation där någon gör en dum manöver i en bil är jag väldigt osäker på. Lägger man till en massa åsikter, och det går att identifiera, så blir det kanske mer troligt att det kan klassas som förtal.