Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Robbi skrev:Det som var intressant är att två av bilarna, V90 var nästan identiska, samma motor, samma bil, samma hjul (förutom dubbat och odubbat). Min är samma men är CC. Alltså D4 motor hade vi alla och V90-bilarna hade 17 fälgar medan jag har 18.

Som Elektrikern skriver, var det stor skillnad på dessa bilar:

Elektrikerns bil hade jag kunnat köpa för det var marginellt men jag kände ändå att något inte stämde. När jag började känna efter fanns det ett konstant microvibb som gav ett oroligt intryck. Inte riktigt obalans men inte motiverad stötrespons på vägen. Jag drog slutsatsen att Contidäcken har denna egenskap. Min var åt det hållet med Contidäck men lugnade ner sig med Michelin. Så kontentan, be om att få köra med Michelindäck. Min ÅF har dragit slutsatsen att SPA plattformen ska endast ha Michelindäck på vintern för det är det som fungerar med bilen.

Xantophetyrix bil, V90 Osmium, kändes som att köra på väldigt grov asfalt även i låga hastigheter. Skakningarna kändes överallt i bilen. Detta var inte obalans i däck. Eventuellt ovala däck eller glappande drivaxlar.

Kontentan, bilar för en halv mille ska inte kännas så olika, för det var verkligen att köra olika bilar. Min har blivit åtgärdad med nya drivaxlar och nya Michelindäck och de andra två förarna tyckte att den visserligen hade produktegenskap av vägkänslighet men att den var som den skulle. Jag har fört en hård kamp mot ÅF för detta och detta är i sig fel, bevisbördan ska inte ligga hos kunden.

Jag får önska lycka till till mina vänner med sin kamp, det var bra att de kan stå tillsammans, de har nämligen samma ÅF och samma bil. Det är ju bara att be ÅF förklara varför bilarna är som olika bilar. Bevisbördan åligger ÅF och Volvo.
På återseende och hörande!
av phantomblot
Robbi skrev: Jag får önska lycka till till mina vänner med sin kamp, det var bra att de kan stå tillsammans, de har nämligen samma ÅF och samma bil. Det är ju bara att be ÅF förklara varför bilarna är som olika bilar. Bevisbördan åligger ÅF och Volvo.
Fikk dere laget noen filmer som viste forskjellene?

Jeg har testet litt med en vannflaske i koppholderen. V90 med luftfjæring rister _mye_ mer enn en gammel V70 med r-design chassis og en Passat jeg kjørte i helgen på veg med hardpakket snø og kjettingspor(kjängor?). Faktisk fikk jeg litt den samme følelsen i V90'en. At jeg kjører på en veg med kjettingspor.
Så har jag hittat tillbaka efter vår träff.
Tack för det! Var perfekt att få känna på skillnaden! Att något inte stämmer med min vet jag sedan innan men nu har jag svart på vitt på hur det verkligen kan och ska kännas.

Min är den som vibrerar mest helt klart.
Elektrikerns är av den darriga typen och Robbi är som åtminstone jag förväntar mig.

Det blev inga filmer då - alldeles för mörkt.
Skall försöka ta någon när jag är ute sedan. Har ni förslag på vad man kan ha som liknelse emellan oss alla? Något vattenglas typ, eller?

Har nu skrivit till verkstaden om det jag behöver få fixat och så får vi se när det kan gå att ordna.

Någon som vill veta mer om Mina vibrationer och hur jag upplevde de andra bilarna så är ni välkomna att höra av er.
Robbi skrev:
FilipDjurberg skrev:Hade gärna velat komma! Kan ni inte försöka styra upp någon större träff i vår? :lol:
Var hade du tänkt?

Det är oklart, beror väl helt på vart folk som vill komma bor så får man ju försöka komma överens om en plats som alla kan tänka sig åka till. Själv bor jag i Jönköping. :wink:
av oldtimersmc
Ilduce77 skrev:Trevlig träff!
Ser också fram emot rapport, eftersom jag svängt från xc60 till V90 cross country. Ska bara övertala sambon.. :)

Meddela gärna vilka däck och vilken dimension ni har. Jag kommer lobba för 20 tum till min.. :)
Testade en R-design med 20" och nej! inte fan vill jag åka 740 en gång till, stötig bullrig
av oldtimersmc
åker på conti v90 t5auto och 2300 mil och den går som en ande i filttofflor inga vibbar bara som en smekning...
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]