Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av barcusmrandt
Jag kör 255 40 19 däck på min T8, men undrar vilket däcktryck jag bör ha. Instruktionsboken säger mellan 2,4 och 3,2, vilket för mig är helt obegripligt ospecifikt. Vad kör ni? Nån som kan säga nåt om det här?

Kan tillägga att jag i princip alltid kör under 90km/h (Norge) och mer eller mindre alltid är själv i bilen förutom korta sträckor till skola osv. Aldrig snö här, så som värst våta vägar. Vill gärna köra med däcktryck som ger lite motstånd och som sliter däcket minst.
av PartyNordmann
2,4 när du kör normalt (1-3 personer), och 3,2 vid tungt lastad

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Jspeed
Min Volvoverkstad pumpar till 2,8 bar. Jag håller trycket på 2,7-2,8 bar. XC60 T8, vardagskörning utan full last, samma på sommar- och vinterdäck. Däcken slits i mitten vid för lågt tryck (slapp däckyta slungas ut mot vägbanan).
av SundanceKid
Jspeed skrev:Min Volvoverkstad pumpar till 2,8 bar. Jag håller trycket på 2,7-2,8 bar. XC60 T8, vardagskörning utan full last, samma på sommar- och vinterdäck. Däcken slits i mitten vid för lågt tryck (slapp däckyta slungas ut mot vägbanan).
Tvärtom är det väl?
av barcusmrandt
Ok tack! Jag fyllde från 2,4 som däcken var pumpade till från leverans, till 2,8. Då låter det ju som att jag nu ligger runt det jag borde då.
av falkn
Kör 2,8 på vintern i min V90 T5 och 3,0 på sommaren. 19, respektive 20”. Tycker bilen är stabilare på motorväg med lite högre däcktryck samt att den går lite snålare.
av Jspeed
SundanceKid skrev:
Jspeed skrev:Min Volvoverkstad pumpar till 2,8 bar. Jag håller trycket på 2,7-2,8 bar. XC60 T8, vardagskörning utan full last, samma på sommar- och vinterdäck. Däcken slits i mitten vid för lågt tryck (slapp däckyta slungas ut mot vägbanan).
Tvärtom är det väl?
Från bl.a min Volvoverkstad har jag fått informationen att dagens däck med högt belastningsindex, relativt låg profil och bred slitbana, slits lätt
i mitten om trycket är för lågt. Däcksidorna är hårt förstärkta och på breda däck med för lågt tryck hamnar "slappheten" i mitten och slungas ut mot vägbanan vilket ökar slitaget pga ökad temperatur.
Användarvisningsbild
av Sleeper
2,7 kör jag med den dimensionen efter inrådan från min verkstad.
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]