Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min teori är att klimatanläggningen helt enkelt når angiven temperatur och därför drar ner på värmeflödet vilket då uppfattas som att det blir kallare. Tänk även på att huden håller en temp på ca 32 grader (om jag minns rätt) och det innebär då att luft som är kallare än så och som passerar huden upplevs som "kall" då den transporterar bort värme från huden. Ju snabbare den luften rör sig desto kallare upplevs det. Så även om luften i sig är 25 grader så kan den upplevas som kalldrag.
Jag har också märkt av litet svängningar i (upplevd) temperatur särskilt vid längre körningar i olika utetemperaturer. Bilens klimatsystem har det extra jobbigt i fuktig väderlek kring nollan, en hårfin balans för att hålla vindrutan imfri ibland och då kan det bli litet dragigt och kallt i bilen om man har ställt in säg 21 grader.

Jag kör alltid med ACC aktiverat, gissar att det är viktigt för att avfukta luften men vet inget närmare om det och vet heller inte om kylpaketet sitter efter eller före värmepaketet. Borde rimligen sitta efter om det är avfuktning som behövs för tillfället och måste då givetvis kompenseras med att värmepaketet öppnar mer. En grej jag ska kolla efter är absolut detta med dammiga luftintag till sensor(-er).

Sedan är det ett jäkla ofog att man inte presenterar kylvätskans temperatur i huvudinstrumentet så man kan ha koll på så grundläggande saker som att tex en termostat är kass, man vet ju på en korrekt instrumenterad bil var nålen ska ligga och kan reagera och åtgärda direkt om det är litet onormalt högt eller lågt. Bara en så enkel sak som en kass termostat kommer att visa sig i bla svårigheter att reglera kupétemp.

Litar inte ett skit på att bilen vet när den ska larma om detta så jag kör med OBD2 BT-adapter och mobilappen Torque litet då och då för att kolla läget i realtid men det ska man väl inte behöva göra på en i övrigt såpass vettig bil... (S80N-07, B5254T6 i detta fall).
Har inte alla Volvo temperaturmätare? :?:
SvenB skrev:Har inte alla Volvo temperaturmätare? :?:
Nja... temperatursensorer bla för kylvattnet finns ju på alla men tyvärr så är man som förare inte betrodd att få se mätvärdena i huvudinstrumentet på en del modeller tex min. Skitkasst men så är det. Blir tempen helt åt skogen så lär den väl kläcka ur sig något informativt meddelande typ "behöver service genast"... :-)-)
Leopold skrev:
SvenB skrev:Har inte alla Volvo temperaturmätare? :?:
Nja... temperatursensorer bla för kylvattnet finns ju på alla men tyvärr så är man som förare inte betrodd att få se mätvärdena i huvudinstrumentet på en del modeller tex min. Skitkasst men så är det. Blir tempen helt åt skogen så lär den väl kläcka ur sig något informativt meddelande typ "behöver service genast"... :-)-)
Ja, du ser att tempen avviker i appen, men bilen larmar inte.
Byter du då termostat på måfå eller väntar du tills bilen larmar?
Om du inte byter direkt, vad har du vunnit?
Om jag ser vid en av dessa app-kontroller någon gång då och då att kylvätsketemperatur är felaktig så försöker jag ta reda på orsaken så fort som möjligt och åtgärda. Jag väntar inte på att bilen så småningom ska klaga med felmeddelande, temp är viktigt att den är som den ska och extra känsligt i modernare bilar.
Hur många är det som "klagat" hos Volvo över utebliven temperaturmätare (Riktig mätare)? Jag har hört om att det under en tid har saknats. Alla mina Volvos, har haft det. Men jag trodde att det betytt att jag haft bilar av gammal konstruktion. Därför blev jag förvånad att även min relativt nyinköpta V40 har temperaturmätare. Låt vara att den försvinner när jag aktiverar konstantfarthållaren, men den finns att titta på.
Leopold skrev:Om jag ser vid en av dessa app-kontroller någon gång då och då att kylvätsketemperatur är felaktig så försöker jag ta reda på orsaken så fort som möjligt och åtgärda. Jag väntar inte på att bilen så småningom ska klaga med felmeddelande, temp är viktigt att den är som den ska och extra känsligt i modernare bilar.
Japp. Och om mätaren funnits på plats hade man kunnat kunnat göra kollen i princip lika ofta som man kollar hastigheten. OM mätaren får rätt info från systemet. Det är ju inte helt osannolikt att Volvocars ingenjörer hittade en lösning som visade "normal" temperatur i ett intervall som inte stämmer överens med verkligheten. Men det är nog bara jag som är skeptiskt lagd... :|
Tempmätaren har ofta fungerat så att rakt upp är 'ok' .
Och då håller den sig inom ett givet, godkänt temperaturspann.

Jag tycker dock att det är väldigt sällan man hör om bilar som har problem med att hålla rätt motortemp?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97