NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bytt fjädrar fram på en V50 D2 2012, 14 000 mil. Efter bytet är det ett klonkande ljud när man kör över potthål och "tvättbräde" snö/is. Har gått över alla muttrar och bultar och kollat att det är ordentligt åtdraget.

-Dom 3 bultarna i toppen av stötdämparen är ordentligt åtdragna.
-Muttern i toppen som komprimerar fjädern är åtdragen.
-Muttern till länkarmen är åtdragen.
-Nedre del av stötdämparen är ordentligt nedtryckt och bulten som drar ihop är åtdragen.
-Fjädern ser ut att ligga i riktig position både uppe och nere.

Någon som har tips på vad som orsakar ljudet?
av euroman
stagen går och skruva av för att kolla ifall lederna är dåliga i dem :)

lagren får man nog bara byta, hade dåligt lager på min bil men kunde inte se det med ögat, men blev helt tyst efter byte :)
av dieselputte
Efter 14000 mil är det garanterat dags för utbyte av stödbenslagren, de är i regel slut då (Även stötdämparna).

Sen är det mycket viktigt att man får till linjeringen mellan stötdämparens fläns som man skruvar fast i hjulspindeln och plastpiggen på stödbenslagret. Det lyckades jag inte helt hundra med första gången jag bytte fjädrar och stötdämpare. Jag fick omgående klonk på vänster sida. 2017 bytte jag igen då vänster fjäder gått av för andra gången. Satte dit nya stödbenslager och var noga med linjeringen och det är nu helt tyst och har väl kört drygt 500 mil efter bytet. Missar man linjeringen snedbelastas lagret och kan inte röra sig lika lätt.

Typiskt kännetecken på dåligt lager/felktigt monterat är klonk när hjulet slår ned i en grop, eller efter man passerat toppen på ett farthinder. Klonket orsakas av att fjädern upptar all/eller delar av vridning vid rattutslag pga lagret går trögt. Klonket uppstår när fjädern hoppar tillbaka.

Klapperstagen går sällan sönder. Besiktade bilen innan jul och frågade då vad V50 brukar ha för problem och det var mest bromsfel bak och kassa hjullager. När det gäller framvagnen var det oftast fjäderbrott vänster samt knarrande stödbenslager. Han kunde inte påminna sig ha anmärkt på ett enda klapperstag.

Är det klapperstaget som är dåligt brukar det slamra (mer mekaniskt slammer, inte klonk) hela tiden vid minsta gupp. Kan ju vara att du missat att dra åt det ?

Saknas det bara lite på höjden och just[…]

Kn ju inte sånt här men toppen jäm[…]

Värmare XC60 22-

Verkar som att eftermonterad Calix elektrisk motor[…]

Återkommande värmeproblem

Gjorde enligt rekommendation, varmkörde bilen[…]