Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Volvo anmärkte idag på länkarmarna bak, främre bussning. Ska byta dessa själv, kollar runt i VIDA men blir in klok på vilket det är. Allt står som länkarm...
Bifogar bild, gissar att de är objekt nr 14. Har jag fel?

tack på förhand!
1.PNG
1.PNG (87.46 KiB) Visad 1162 gånger
På VOLVO sa dom samma till mig. Att bussningen var sliten. På bilprovningen strax efter så sa dom att den är ok och håller några år till...

Litar på bilprovningen. Tror Volvo verkstaden vill ha lite jobb att göra...
Den där bussningen (2, 4, 6, 8 i sprängskissen) är ett av Volvos svarta får i den här bilgenerationen. Fordkonstruktion som inte är så dålig i sig men inte pallar i vårt klimat och väghållning. Hållaren rostar sönder i saltblandat slask. Om bussningen inte är bytt tidigare är det troligen tid nu. Bilprovningen är tolerant på sådana här punkter men bakvagnen blir rätt sladdrig om man låter det vara. Volvo har tagit fram skydd mot korrosion som monteras vid byte (och original på sena årsmodeller). Hur mycket det hjälper vet jag inte.

Byta själv är inte helt enkelt. Pressverktyg krävs.
Ja jag märkte att volvokillen var mån om att få arbete. Besiktning gjorden för en månad sedan, inget att anmärka då.
Men har ändå tänkt ta hem ett par, bättre att ha dem liggandes hemma ifall att. Har märkt att de kan vara lite sladdrig ibland, så kanske ändå är dags.
Jag bytte bussningarna på min V70 my11 någon månad efter Volvo tyckte att de skulle bytas efter de sett att de var lite spruckna på servicen. Fick betala ca 3000kr för byte båda sidor och bilen bilen vart mkt stabilare på vägen, märktes med vinterdäck men också med sommardäcken.
dannesk skrev:Jag bytte bussningarna på min V70 my11 någon månad efter Volvo tyckte att de skulle bytas efter de sett att de var lite spruckna på servicen. Fick betala ca 3000kr för byte båda sidor och bilen bilen vart mkt stabilare på vägen, märktes med vinterdäck men också med sommardäcken.
Ja min känns lite svajig nu med vintersulorna på. 3000kr var inte så farligt.
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]

Menar du den som man sätter i delen som sitte[…]

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]