Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jwiss
Hurvida ett paastaaende är sant eller ej spelar ingen roll för hurvida det är förtal.
Att publicera regnummer och uppgifter om att föraren körde som skit kan mycket sannolikt vara förtal.
Förtal är ett brott som polis inte utreder och aaklagare inte aatalar, det faar offret göra själv.
Och att du skulle bli fälld i det här fallet ser jag som mycket osannolikt. Posta paa! :)
av llesrof
En tysk bekant berättade för några år sedan att man i Tyskland gör skillnad på rena påståenden och hur man upplever en situation. Exempel:
”Du är dum i huvudet”. Detta är ett påstående och inte okej.
”Du verkar vara dum i huvudet”. Detta är hur man upplever en person och är okej att säga eftersom det inte är ett påstående.

Fan tro’t.
av jwiss
Sannolikheten att bli privatstämd är våldsamt mycket större i tyskland än i sverige.

I dina exempel, om det sägs mellan 2 personer är det förolämpning men om det sprids (facebook) är det förtal.
Det är snarare avsikten än det faktiska uttalandet som gör det "olagligt"
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Personligen anser jag att all form av publicering av privat info utan dennes medgivande är fel, oavsett orsak(myndigheter osv med makt undantagna).

Har du dennes info så kontakta personen istället för att nergradera dig till en 3åring och kasta sand i den publika sandlådan. Det fins INGEN anledning till att hänga ut personen publikt annat än för att smutskasta denne. Bara fegt och fult.
av Schmoyoho
Vad som är moraliskt och juridiskt rätt är två olika diskussioner. Jag håller med om att det är onödigt att ens försöka "hänga ut" någon men jag förstår samtidigt frustrationen. Juridiskt har jag svårt att få det till något olagligt, TS har exempelvis inte pekat ut någon enskild person utan endast föraren av en specifik bil. Stor skillnad på att luska i vem föraren "förmodligen" var och vem det verkligen var.
Användarvisningsbild
av joel80
Är du säker på det?
Måste väl till nått mer?

Isåfall skulle man ju inte ens kunna skriva "okänd man slog sönder fönstret på en bil på Exempelgatan 123 igår." Den personen skulle ju kunna identifiera sig själv i den meningen...
av Lövet
Om vi säger så här. Ganska många svar i den här tråden är inte skrivna av jurister.
Användarvisningsbild
av joel80
En mob kränkta män förde bort honom..

Skulle lägga ut videon på det och namnge alla men blev lite osäker nu på att det skulle kunna störa ordningen och kränka dem ännu mer.

Hej! Detta gäller en V70 2.5 AWD från 2[…]

Volvo Cars verkar skita RTTI, jag fick 2 mån[…]

Jag skulle bara gissa så jag väntar til[…]

Råkade ut för nästan sramma sak. B[…]