NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flintann
Hej,

Helt okunnig och skulle behöva hjälp med stt identifiera vad problemet kan tänkas vara. Bilen har alltid varit pålitlig, parkerade bilen i en backe med lite lutning över natten. Dag 2 när jag sätter mig i bilen och stoppar in nyckeln/vrider på, då hör jag bara ett surrande ljud (startmotorn?) men bilen går aldrig igång. Har en bekant som kan litegranna om bilar som testade att spruta in startgas, men det hjälpte inte. Bilen startar inte.

Lampor som lyser upp i bilen är Motorlampan endast, men det kan man väl förstå lite ändå... Ska försöka få tag på en tredje person med sånt där diagnostik-kit, men tills dess, låter detta bekant för någon? Går det att gissa vad det kan vara? Har laddat batteriet också, även fast det inte var något fel med det, så det är uteslutat.

Ljudet är det där ljudet som hörs precis när man startar bilen i vanliga fall, ett tuggande ljud som håller i sig tills man släpper nyckeln.

Tack på förhand!
av flintann
fjohan82 skrev:Bränslenivån i tanken...?

Hej, tack för tanken, tror inte det är fallet, har i alla fall strax under halvtank, men tanken har naturligtvis vandrat i huvudet!
av Leopold
flintann skrev:
Hej, tack för tanken, tror inte det är fallet, har i alla fall strax under halvtank, men tanken har naturligtvis vandrat i huvudet!
Sedan finns ju bekymret med att tankmätare kan bli dåliga och visa helt åt skogen, etc. Verifiera att du har bränsletillförsel oavsett vad mätare säger.

Men en mycket bra idé detta att läsa av felkoder innan några större åtgärder testas, kan ju vara nästan vad som helst. Bara en sådan liten sak som en felaktig vevaxelgivare kan ge liknande bekymmer, det brukar bli registrerat snyggt och prydligt i så fall.
av flintann
Leopold skrev:
flintann skrev:
Sedan finns ju bekymret med att tankmätare kan bli dåliga och visa helt åt skogen, etc. Verifiera att du har bränsletillförsel oavsett vad mätare säger.

Men en mycket bra idé detta att läsa av felkoder innan några större åtgärder testas, kan ju vara nästan vad som helst. Bara en sådan liten sak som en felaktig vevaxelgivare kan ge liknande bekymmer, det brukar bli registrerat snyggt och prydligt i så fall.

Hej, ja jag får nog kolla imorgon om jag kan rulla in bilen under lite lysen och kolla om det skvimplar något i tanken alls. Du har nog även rätt i att avvakta tills man fått någon signal. Så man inte river sönder något annat, men jag måste ändå googla lite på vevaxelgivare nu, lät som en dyr pryl...!
av flintann
Nu är problemet löst - för de som är intresserade av vad det kunde vara. Diagnostikverktyget visade ingenting, man kunde med den informationen utgå från att bilen/motorn var sur. Fick igång bilen med startkablar, lät den stå och blåsa sig varm i en trekvart, sen åkte jag en liten sväng - och nu är bilen som vanligt igen!

Tack i alla fall för gissningar på min knapphändiga information!

Tack för tipset. Den sitter korrekt. Har &aum[…]

Nästa elbil från Volvo?

Spännande med dörrarna, finns inget a[…]

Urkopplad kabel/rör?

Det ser ut som röret för bromsvätsk[…]

Vinterdäck

Behöver 4 st vinterhjul till s60. bultmö[…]