Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har haft detta på de två V70 jag har haft, en D3 163 hk 2011 och en D4 163 hk 2014 så jag lärde mig att köra med en extra tröja på vintern och tempen inställd på 21 grader. Båda dessa har jag kört rätt mycket långkörning med då jag veckopendlade 35-40 mil enkel resa.

Jag har en fundering ang de svängande temperaturerna i bilen. Bränslevärmarna är inte steglöst reglerbara utan har 3 eller 4 fasta effektlägen som den växlar mellan om jag har förstått det rätt. Kan det vara så att kupetemperaturen varierar pga att kylvätsketempen varierar när värmaren hoppar mellan olika effektlägen ?
Jag har ingen OBD läsare så jag kan inte kolla. Temp visningen i 2014 kan man inte använda för att dra slutsatser från heller.
När jag körde dessa bilar kunde man känna att tempen i kupen sjönk efter 30-40 min och att det sedan var kallt ett tag för att sedan bli varmt igen. Sådär brukade det hålla på under de 4 h som resan varade.
Yo!

Jag har en V70 D2 2011 och har haft den i 4 år, men först nu reagerat på detta fenomen.
Startar bilen kall nu vid minus 2ish och efter 5 minuter börjar det bli varmt som fan i kupén. Blåser varmt alltså. Värmaren går på helt klart. Efter 20-25 minuter när jag närmar mig jobbet så har tempen i kupén sakta men säkert sjunkit och när jag kommit fram 5 mil (30 minuter) senare så blåser det kallt från alla utblås och jag känner kallraset från rutan.
Tempmätare har jag ju inte och min OBD-läsare ligger någonstans efter E4'an då den inte ville funka plötsligt. Innan den gav upp så gick motorn upp till 80 grader och sjönk till 71 för att jag var tvungen att få lite luft i ett däck. När jag satte mi i bilen igen så svarade inte OBD'n och stod kvar på 71. Vet INTE om min motor håller tempen.

Jag blir alltså först och främst fundersam på den sjuka upp och nedgången i temp på utblås. Från svinvarmt när värmaren går på till svinkallt efter 30 minuter. Känner inte att jag upplevt det förra året. Samma pendling i sträcka tor hem jobb.
Sen blir jag orolig för min motor...

Vad säger ni?
Jyx skrev:Jag har haft detta på de två V70 jag har haft, en D3 163 hk 2011 och en D4 163 hk 2014 så jag lärde mig att köra med en extra tröja på vintern och tempen inställd på 21 grader. Båda dessa har jag kört rätt mycket långkörning med då jag veckopendlade 35-40 mil enkel resa.

Jag har en fundering ang de svängande temperaturerna i bilen. Bränslevärmarna är inte steglöst reglerbara utan har 3 eller 4 fasta effektlägen som den växlar mellan om jag har förstått det rätt. Kan det vara så att kupetemperaturen varierar pga att kylvätsketempen varierar när värmaren hoppar mellan olika effektlägen ?
Jag har ingen OBD läsare så jag kan inte kolla. Temp visningen i 2014 kan man inte använda för att dra slutsatser från heller.
När jag körde dessa bilar kunde man känna att tempen i kupen sjönk efter 30-40 min och att det sedan var kallt ett tag för att sedan bli varmt igen. Sådär brukade det hålla på under de 4 h som resan varade.
Hållermed fullständigt att det ska bli varmt. Kanske lite väl varmt än tidigare, men det kan vara inbillning.
Jag kör allt på automatik. Har provat slå av AC'n också, utan skillnad.
Upplever svängningarna från kall bil, uppnådd temp och till att behålla den tempen för stora.
Min kollega och vän fick i morse känna hur den beter sig. Nog höll han med om att "-Nu blir det faktiskt lite väl kallt!"
apersson850 skrev:Att det är varmt till att börja med är ju väntat. Bilen ska försöka värma upp den kalla kupén. Men det brukar inte gå över till jättekallt, utan bara svalare, när temperaturen uppnåtts. Kör du anläggningen på automatik?
SvenB skrev:Det är lika på mina bilar. Men jag tror inte att det blir lägre temperatur än inställt. I stället tror jag att temperaturen blir högre än inställt i början. Kanske på grund att känselkroppen får kyla utifrån och kompenserar det. När sedan bilen blir genomvarm, sänks värmen igen.
Jag tror fortfarande på det här. Men varför inte göra det enkelt för sig? När kupén börjar värmas upp ställer jag ner värmen en grad, för att om nedsvalning uppstår, ställa upp den igen.
De Volvo med ECC som jag har, eller har haft, har inte behövt småjusteras av den anledningen. Men jag undrar om det beror på bilarna eller på att jag, som förare, inte tycker ändringen är något problem? Ibland har jag nog upplevt den, när jag tänker efter, men har tyckt att den snarast varit en önskad finess. Eller kalla det egenskap, om du vill. Jag har i alla fall inte upplevt det som en olägenhet. Sätter jag mig i bilen när det är kallt känns det bra att det värmer ordentligt i början, men sen känns det närmast skönt om det lugnar ner sig lite.
Faktisk temperatur
Temperaturen som väljs i kupén motsvarar den fysiska upplevelsen med hänsyn tagen till yttertemperatur, lufthastighet, luftfuktighet, solinstrålning etc. som för tillfället råder i och kring bilen.

I systemet finns en solsensor som känner av på vilken sida solen skiner in i kupén. Detta medför att temperaturen kan skilja mellan höger och vänster luftmunstycken trots att regleringen är inställd på samma temperatur på båda sidor.
https://support.volvocars.com/se/cars/p ... e8001ced30
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]