Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
Det räcker med att kolla på auktioner vad folk är villiga att betala för äldre bilar i bra originalskick för att avråda en ombyggnad pga ekonomiska skäl. Att göra onödiga saker med motor osv sänker värdet kraftigt, t o m att byta från originalfälgar sänker priset. Har för mej att det såldes ett par saab 96 för flera 100000 för ett tag sen. Denna sajt kan ge en uppfattning om vad ett framtida värde kan bli https://bilwebauctions.se/hostauktion-s ... amlarbilar
Användarvisningsbild
av Fisch
Tack för era kommentarer.

Jag är inne på att bevara den som original. Då finns det egentligen två typer av original som jag ser det:

1) Så som bilen rullade ur fabriken.
2) Utrustar bilen med original tillbehör, som fanns att köpa på 90-talet. Jag har tex solgardiner till bakdörrarna liggandes i bakluckan.

Just nu står bilen hemma i garaget. Den får stå där tills i vår, sedan skulle jag vilja ha ut den så det går att ställa in cyklar, fyrhjulingar mm där då det är lite mer praktiskt på sommaren att ha det så. Tanken då är att ställa bilen på husvagnens vinterförvaringsplats, en lada med betonggolv. När vintern sedan kommer får den antingen hänga med hem till garaget igen eller stå kvar i ladan. Att ha bilen i samma lada året runt är förvisso inget problem, men det är å andra sidan inte tempererat eller skyddat mot råttor och fåglar mm.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om den står på "husvagnsplatsen" så köp en sådan här,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000023916/
Möss i motorrummet är svårare att skydda sig mot, men det är kanske ett större problem på vintern. Om du då kör med den mellan sommar och vinterplatsen så ta en extra runda på några mil (10 - 15 mil typ) så den blir ordentligt genomvarm så räcker det. Det som ställer till problem är om du bara kör någon km och sedan låter den stå ett halvår eller år igen. Kolla igenom om det är bytt olja, filter och kylarvätska nyligen annars är det en bra försäkring att byta det. Ska den stå några år med gammal kylarvätska kan det börja rosta och ärga i motorn.
Användarvisningsbild
av Fisch
Tänkte bjuda på en uppdatering.

Efter mycket funderingar landade det i att bevara bilen som orginal. Men det var nära att det blev en T5 projektbil med halvbur och sådär. Kanske i framtiden vem vet.

Jag resonerade som så att bilen knappt kommer att användas närmaste åren annat än fram och tillbaka till besiktningen och därför ville jag skapa så bra förutsättningar som möjligt för långförvaring. Förra vintern så hade jag in bilen i garaget för att gå igenom allt till punkt och pricka.

Inredningen plockades delvis ur så att det gick att tvätta rent mattorna under stolarna exempelvis. Det blev en interiör helrekond där alla textiler, paneler etc grundligt rengjordes.
Orginalstereon återmonterades.
Samtliga oljar och vätskor byttes.
Packboxarna vid dreven fram på motorn byttes.
Alla filter byttes.
Tändstift byttes.
Kontroll av begynnelse till rost genomfördes. Inget noterades.
Kontroll av slangar genomfördes. Alla bromsslangar byttes med anledning av detta.
Bromsoken till bak helrenoverades men nya kolvar, packningar och damasker.
Nya bromsbelägg och bromsskivor monterades bak. Det var väl lika bra tänkte jag även fast bilen ska stå.
Utvändigt fick bilen en grundlig tvätt samt en lättare polering med efterkommande lackskydd.

Tror att dragkroken inte är original från volvo. Den sitter fortfarande påkopplar men det kan nog vara så att detta demonteras senare. Vindrutan är lite repig och en ny skulle höja helhetsintrycket ytterligare tror jag. Det är också något hack framme på kofångaren, så egentligen skulle man ju byta detta till en annan kofångare. Två av navkapslarna är även de lite repiga, övervägar att försöka renovera upp dessa. Detta är smågrejer som ändå är rätt charmiga men som också går att fixa utan större anstränning. Ett kommande projekt är också ett redig motortvätt, ni vet sådär så det blir som nytt nästan.
Användarvisningsbild
av Fisch
Kan bjuda på en bild. Tyvärr är bilen full med pollen.

Framtida barn find 😊
Bilagor
9FB88DF3-5888-4038-8C9C-5086C5D60171.jpeg
9FB88DF3-5888-4038-8C9C-5086C5D60171.jpeg (5.34 MiB) Visad 258 gånger
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]