Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Hej.
Idag blev prejad av en kvinna som inte tittade i backspegeln innan hon vred på ratten. Lyckades med nöd och näppe reda ut situationen genom att väja ut mot mitträcket och hänga mig på tutan. Där hade historien tagit slut om det inte vore för att kvinnan istället för ett "ops, ursäkta" gav mig fingret och körde vidare. Jag brukar inte vara lättretad, men någonstans får det vara nog.

Hursomhelst, över till min fråga. Jag publicerade ett inlägg på Facebook där jag angav bilens registreringsnummer och artigt frågade varför jag fick fingret när det var hon som gjorde fel. Är det tillåtet? Genom regnumret går det ju ganska enkelt att identifiera personen, och hade jag skrivit något ofördelaktigt hade det kanske kunnat klassas som förtal. men ser ni något felaktigt i detta inlägg:

"Du medelålders kvinna i XC70:n med regnummer ABC123 som var en centimeter från att orsaka en olycka på 168:an vid Kongahällatomten idag 12:10; varför gav du mig fingret? Tycker du det är mitt fel när det är du som byter fil ? Misstag kan alla göra, men då är man ödmjuk och erkänner det, man uttrycker inte sitt förakt till den som räddade dig från olyckan.

P.S. Jag är rätt bra på att läsa läppar. Det var inga fina ord du formulerade, hoppas du inte hade några barn i baksätet."
av Lövet
Om det är ett lagbrott så kommer det i så fall blir Facebooks uppgift att hantera. De är personuppgiftsansvariga, inte du. Om du läser noga i deras regler så finns säkert deras syn på personuppgifter och hanteringen av dessa. Är ju inte bara regnummer som kan läggas upp på Facebook utan rätt mycket andra personuppgifter.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
TS
Du gör lagbrott.

Du publicerar reg nr till något du tror är olagligt utfört.
Om du misstänker brott så ska du göra Polisanmälan och ge uppgifter du sett till polis och eventuella vittnen. .
Du får absolut inte göra som du gjort nu.
Agera egen Polis.
Det kan vara en äldre ordningsam herre som äger bilen , som lånat ut bilen till dottern eller liknande.

Ta bort reg-nr innan du får anmälan på dig själv för falskt spridande rykten , mm-

Anmäl hela händelsen till Polisen istället så får dom utreda detta om du tror att du utsatts för brottslighet. Och om dom har ens tid med detta.

Du ska ha världens bästa creds för att du gjorde som man bör, undvika olyckor till max. Du gjorde rätt.
Jag är så glad att det finns förare som du TS.
Duktiga, ansvarsfulla förare är A och O när dom andra klantar sig .
Men gå inte ut med REG NR på bilar öppet. Ge det till Polisen enbart.
Annars kan ni råka illa ut själva för uthängning och falsk spridning typ ????+

Skönt det finns duktiga ansvarsfulla förare som TS=
Annars skulle det blivit multibla olyckor varje minut

Lycka till
Användarvisningsbild
av Allinug
Om du vill ha svar så kan du säkert ringa henne, eftersom du har regnumret.

Enda anledningen att lägga ut det på Facebook för att det ska spridas är ju för att baktala henne för att du blev indragen i en otrevlig trafiksituation? Förtal enligt brottsbalken blir det genom att peka ut en person som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämna en uppgift med syfte att en person ska utsättas för andras missaktning. Det räknas som förtal även om det som sagts är sant om syftet är att hon ska få utstå andras missaktning.
av llesrof
Det beror på. Det enkla svaret är ja. Du får fotografera vad du vill och publicera det vart du vill så länge det inte rådde fotoförbud på platsen. Detta är en enkel tumregel. Du får fota mig och publicera den bilden i en fototävling eller på en politisk propagandaaffisch och detta helt utan mitt godkännande. Sedan finns det några undantag, till exempel om du använder bilden kommersiellt eller om det handlar om att avsiktligt kränka personen. I det här fallet så kan det nog handla om förtal. Det är inte bilden i sig som är problemet utan i den kontext du använder den här. Jag är dock lite osäker på om det kan ses som förtal eftersom ingen person är utpekad. via registreringsskylten kan man spåra ägaren men är det juridiskt sett samma sak som att peka ut försren vid ett enskilt tillfälle?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Om detta är på fel sida i regelverket ligger halva Youtube illa till, med alla dess filmer från verkligheten...
Användarvisningsbild
av joel80
Du skulle haft dashcam och skickat upp videon istället. ;)

Jag har tagit reda på ägarna till bilar som gjort idiotsaker.. Har det varit företagsbilar har jag nån gång mailat videon till VDn och frågat om det är okej att de anställda kör så i företagets bilar. Vid nått tillfälle har det varit en ung kille i en bil reggad på en medelålders kvinna.. Då blir det ännu roligare.
Skicka ett klipp med en slyngel som riskerar sitt och andras liv i trafiken till den mamma är lite smått tillfredsställande.

Regnr är som nån här ovan skrev ju inte tillräckligt för att identifiera föraren. T.ex kan polisen inte ge böter till nån där dom bara sett en video på hur den kör... De måste ta den på bar gärning, eller via fartkamera där man ju måste kunna identifiera föraren på bilden.
Användarvisningsbild
av Allinug
I början av texten är det bara en fråga som ställs, men så läser man det otroligt klantigt skrivna P.S:et och det skulle man kanske kunna få till förtal: Du påstår och sprider att hon är ful i mun och möjligtvis en dålig mor. Och då har du inte ens hört henne säga något... :shock:
Och läser man då frågan igen så är det inte längre bara en fråga. :???:

Gråzon, säger jag. Om nu någon under spridningen hjälpsamt skulle känna igen henne och tagga henne med namn, då blir det intressant.

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]