Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Det ska sitta startspärr i dessa nyare 940is? I nyckeln?
Men denna funktion är gone efter att man monterat chiptrim hörde jag här på forumet? Det är tråkigt.
Men jag skulle behöva en till nyckel.
Min är chiptrimmad nyligen.
Då har jag ingen startspärr kvar eller?
Jag kan åka direkt kopiera nyckeln hos valfri låsmed och den nya nyckeln fungerar sedan ?
Min låssmed krävde bara att jag kom med leg och ägarebevis innan han kopierar bilnycklar, det är toppen och jag har inga problem bevisa.

Undrar nu endast om nya nyckeln kommer fungera? Har chiptrimmat bilen, i syfte för ökad effekt endast.
Men en reservnyckel är bra ha.

Jag kommer nu dagarna montera ett larmsystem till bilen , men det är helt annan historia. Sen kommer nya spärret sitta i nya larmprylarna med fjärrkontroll över dessa
Det finns ett ganska enkelt sätt att kolla om startspärren är aktiv.

Man virar in greppet (alltså plastdelen på nyckeln) i aluminiumfolie. Skaftet/axet ska sticka ut, men det ska vara så "tätt" som möjligt intill. Sedan sätter man i nyckeln och provar att starta bilen. Om den stannar inom sådär 10–20 sekunder eller inte går att starta alls är startspärren aktiv, men om den fortsätter gå så är startspärren inte aktiv.

Folien blockerar radiosignalen mellan antennringen i tändlåset och antennen inne i nyckelgreppet. Man ska göra detta när bilen varit avstängd en stund.

(Notera att detta bara är meningsfullt om man redan har rätt nyckel. Det är alltså inget som en illasinnad person kan använda sig av för att avgöra om en bil har startspärr eller inte. Isåfall hade jag inte skrivit om det här.)
Nya Volvo XC70 PHEV

Nu har produktionen startat, går fortare Kin[…]

Tror du missförstår mig. Jag slå[…]

Det blev gates kamremssats.

Välkommen ut i trafiken

Den där ser ju trevlig ut, bra färgs&aum[…]