Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulfs
Ja, hoppades gjorde man ju!

Det var inte fel på ECM. Volvo monterade tillbaka den men det ser, vid en snabb koll, ut som samma fel kvarstår?
Han ska kolla på det i veckan som kommer. Han har inte läst av några felkoder än men tempmätaren går fortfarande inte.

Det logiska borde ju vara kablar då felet uppstod efter att jag bytt generatorn?

Problemet är ju när man snöar in på fel spår!

Återkommer i veckan.
av ulfs
Nu är problemet löst. Som "andersuw" mer än en gång påpekade, och säkert fler med honom, så bör det vara kabelfel och det var det.

Tack alla för alla input i frågan.
av andersuw
Trevligt att höra att problemet nu är löst till sist. Också trevligt att höra att jag pekade i rätt riktning.

Var, närmare bestämt, fanns kabelfelet? Och vilka av dina olika fel/felkoder försvann när kablaget väl reparerats? Kan vara intressant att veta för dem som drabbas av likartade symptom.
av andersuw
"Kabel i piskan" betyder nog i klartext att en del av motorns huvudkabelstam var trasig även om vi inte vet exakt var. Att även felkoderna för kylfläkten och turbon försvann ligger i linje med vad jag väntade mig.
av ulfs
Uppar tråden igen!
Felkoden för turbotrycket försvann men kom tillbaka igen. Har sedan bytt givaren till laddlufttryck och då löste den koden sig. Har nu även bytt ABS sensorring på bägge fram samt bromsljuskontakt, Det innebär att listan på felkoder har halverats. Återkommer efter byte av ABS-styrenhet då någon felkod till bör försvinna.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]