Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Leopold
Derank skrev:Det är ju just skattefriheten som är förklaringen.
Ok... ska villigt erkänna att jag inte vet hur norska bilskatter ser ut men om de är av den digniteten att de kan få folk att köpa Tesla och se en privatekonomisk motivering så säger det en del om hur deras skattesystem är uppbyggt.

Oj... är det jag kan säga. Men visst de har väl generellt ett rätt bra inkomstläge i vårt grannland så det är kanske inget konstigt alls.
av andersuw
Norge har i likhet med Danmark och i viss mån Finland inköpsskatter på bilar som saknar motsvarighet på de flesta andra håll i världen. Plockar man bort både dem och momsen kan man få även en Tesla att se billig ut. Det är förklaringen till Teslas framgångar i Norge, inget annat.
Användarvisningsbild
av Derank
Norge gör ju helt rätt, vad skulle du själv ha tagit en Volvo el en tesla...ett enkelt val för mig iaf. Men den dagen subventionerna dras in då stendör marknaden, så blev det i Danmark tex,

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ventioner/

och vill lilla Sverige vara med i leken får man nog börja tänka om, något bonus malus system lär inte räcka långt iaf.
Användarvisningsbild
av joel80
Visar lite på vad som kan hända i övriga världen om ett par år (runt 2020-2022 tror jag) när priserna på elbilar matchar "vanliga" bilar.

Att det inte säljs ännu fler i Norge beror nog på utbud. Än så länge är det ju egentligen bara ett tiotal bilar man har att välja mellan, och bara ett fåtal om man vill ha mer än 25-30 mil.
Det är ju också på väg att förändras.
Användarvisningsbild
av SvenB
Derank skrev:Norge gör ju helt rätt, vad skulle du själv ha tagit en Volvo el en tesla...ett enkelt val för mig iaf. Men den dagen subventionerna dras in då stendör marknaden, så blev det i Danmark tex,
och vill lilla Sverige vara med i leken får man nog börja tänka om, något bonus malus system lär inte räcka långt iaf.
Nej, det gör nog inte det. Men vi har ju inte inköpsskatt fortfarande, så vi har inte någon att ta bort. Den är nog ungefär 100% på bilpriset i Norge/Danmark, om jag kommer ihåg rätt.
Men det visar ju att, för att folk ska välja El- bil i stor omfattning fordras skattesubventioner. Jag ser bara på mig själv. Om jag fått en El-bil, till exempel en El-Volvo, där statskassan betalat halva priset, skulle jag också köpt den
SvenB skrev:
Derank skrev:Norge gör ju helt rätt, vad skulle du själv ha tagit en Volvo el en tesla...ett enkelt val för mig iaf. Men den dagen subventionerna dras in då stendör marknaden, så blev det i Danmark tex,
Nej, det gör nog inte det. Men vi har ju inte inköpsskatt fortfarande, så vi har inte någon att ta bort. Den är nog ungefär 100% på bilpriset i Norge/Danmark, om jag kommer ihåg rätt.
Men det visar ju att, för att folk ska välja El- bil i stor omfattning fordras skattesubventioner. Jag ser bara på mig själv. Om jag fått en El-bil, till exempel en El-Volvo, där statskassan betalat halva priset, skulle jag också köpt den
Med sådana rent groteska subventioner på elbilar som Norge har, så att välja mellan en Tesla eller en ICE Volvo för samma pengar gör valet lätt, dessutom kan du ladda Teslan gratis på deras Superchargers. Milkostnaden blir ju nästan 0 i så fall, service i princip obefintlig på en Tesla också.

Frågan är väl vem som får betala, de som inte har råd med en ny bil antagligen...
Om det i den allmänna hysterin gällande elbilar skrotas ut mängder med helt ok "vanliga" bilar i förtid är väl miljönyttan tveksam.

Jag är själv ett fan av elbilar och speciellt Tesla då efter att för ett par tre år sedan åkt med i en Model S, väckte ett habegär modell större :D
Men i den allmänna hysterin angående elbilar är det som vanligt i vår ankdamm att moderation fattas...

Mike
av Lövet
Att en bil är undantagen en skatt kan omöjligen kallas subvention. Kallar du det som är kvar i plånboken efter skatt för "bidrag"? :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
mikethebik skrev:
SvenB skrev:
Med sådana rent groteska subventioner på elbilar som Norge har, så att välja mellan en Tesla eller en ICE Volvo för samma pengar gör valet lätt, dessutom kan du ladda Teslan gratis på deras Superchargers. Milkostnaden blir ju nästan 0 i så fall, service i princip obefintlig på en Tesla också.

Frågan är väl vem som får betala, de som inte har råd med en ny bil antagligen...
Om det i den allmänna hysterin gällande elbilar skrotas ut mängder med helt ok "vanliga" bilar i förtid är väl miljönyttan tveksam.

Jag är själv ett fan av elbilar och speciellt Tesla då efter att för ett par tre år sedan åkt med i en Model S, väckte ett habegär modell större :D
Men i den allmänna hysterin angående elbilar är det som vanligt i vår ankdamm att moderation fattas...

Mike

Ska man göra service enligt vad Tesla själv vill (om man t.ex har leasing med garanterat restvärde måste man) så kostar det skapligt mycket trots att dom inte har så mycket att serva.

Försäkring på och ev förmånsvärdet (i allafall på Tesla de senaste åren.. Första åren var det sanslöst billigt för att bilregistret sa att de hade typ 100hk.. Sen höjde dom till 700+ (när riktiga väl ligger kring 3-400.)

Norge har ju haft många andra fördelar med elbil också.. Men dom är väl borta eller på väg bort? Alltså t.ex gratis parkering, köra i busskörfält e.t.c.

Funkar kanske inte när nästan hälften av bilarna som säljs är laddbara.

Jag tror bonus-malus tillsammans med större utbud av prisvärda elbilar kommer göra stor skillnad här i Sverge. Vi ligger idag på 6-7% laddbara bilar i nybilsförsäljningen. (6.9% i nov.. Vet inte decembersiffran än)
Om ett år tror jag vi är en bit över 10%, och att andelen rena elbilar i det ökat för från ca en tredjedel till runt hälften.
Lövet skrev:Att en bil är undantagen en skatt kan omöjligen kallas subvention. Kallar du det som är kvar i plånboken efter skatt för "bidrag"? :wink:
Subvention är det tveklöst om en produkt är skattebefriad och en annan likvärdig högskattas, vet ej vad det annars ska kallas? Morot kanske?

Mike
av Lövet
Subvention är att erhålla något. Inte att undvika att påläggas något.

Är maten "subventionerad" i Sverige?
  • 1
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 164

Jag äger två båtar, båda […]

Uppdatera mjukvaran

T.ex uppdatera om man vill behålla e-call […]

Vad är det du skall göra, ta en motor fr[…]