Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
Kan tillägga att jag relativt nyligen hade en liknande diskussion på ett annat forum vad gäller hjullager. Det är samma sak där. Det är fullständigt meningslöst att byta båda ljullagrena om ett är dåligt då ljullager inte blir dåliga pga slitage per se utan pga att något oväntat hänt med tätningen. Sensmoralen med det inlägget är orsak och samband. Challengerkatastrofen inträffade inte på grund av sprickor i en tätningsring som en av mina lärare i projektledning helt felaktigt berättade om inför en hel klass. Orsakerna och sambanden var mycket mer invecklade än så. Det samma gäller här när krypning, utmattning, brott och deformering som vart och ett har olika vetenskaper bakom sig blandas ihop helvilt för att förklara varför bilen är högre inte allt för sällan i samband med att dämpare om inte hela fjäderbenen bytts ut samtidigt.

Men du har rätt i att en dämpare inte höjer en bil 20mm. Det lär finnas en annan förklaring. Nya talrikar och/eller nya gummimattor på talriken, "spiralslangarna" eller liknande i kombination eller helt enkelt fjädrar som inte är samma/samma stål/samma härdning/från samma batch osv osv.
Användarvisningsbild
av Nexus
Du får stå för din tro på teorin så står jag för min tro på praktiken.
PS du borde söka inom politiken, de är bra på gå runt ämnet istället för ge raka svar :wink:
av LottaGroning
Jag har hört talas om en plats vid namn Utopia. där de har en fabriks om bygger sådana här produkter

Utopi[redigera | redigera wikitext]

Hoppa till: navigering, sök

För serietidningen, se Utopi (serietidning).
En utopi är ett teoretiskt idealsamhälle. Detta tänkta samhälles mönstergillhet kan ha sin grund i exempelvis ekonomiska, religiösa, ekologiska, politiska, teknologiska eller akademiska egenskaper. Begreppet som sådant beläggs inte sällan med epitetet orealistiskt. Ordet härleds från Thomas Mores verk Utopia från 1516. Utopisk litteratur har en lång historietradition där Platons Staten allmänt anses vara det allra första verket i denna kategori.[1] Muntligt har de utopiska berättelserna en ännu äldre tradition. I politisk retorik förekommer begreppet inte sällan som något negativt laddat och ouppnåeligt.
Där har de en fabrik som försöker producera denna produkt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Evighetsmaskin
De kanske även producerar andra produkter tex fjädrar eller lager som uppfyller de specifikationer som förekommer i denna tråd med en frenesi som kan få en idisslande ko att rodna av lathet.
av rosefors
Nexus skrev:Du får stå för din tro på teorin så står jag för min tro på praktiken.
PS du borde söka inom politiken, de är bra på gå runt ämnet istället för ge raka svar :wink:
Vad jag har sett har fler än jag gett ett rakt svar men vi kan ta det en gång till:

Har en fjäder gått sönder behöver du bara byta den och inte båda såvida inte den andra har rostangrepp.

Det blir nog inte mycket rakare och enklare än så.
Användarvisningsbild
av Nexus
Ja det får du gärna stå för. Jag kommer då alltid byta fjädrar, stötdämpare i par. Går ena sönder är det bara en tidsfråga innan den andra går av men visst vill man åka 2 gånger till verkstaden så är det ju valfritt. Hjullager byter jag inte i par utan det som är dåligt.
Sen undrar jag fortfarande varför Lejsjöfors fjädrar brast på löpande band för några år sedan? Gällde speciellt sänksattser.
Och som du nämnde de är inte för köra på salta svenska vintervägar?

Skulle vara kul sätta en bilfjäder i en press nertryckt 1/3 i 20 år för sedan se om den får exakt samma längd som innan vilket enligt din teori ska stämma.
Min praktiska erfarenhet säger en annan sak då jag bytt massa fjädrar speciellt på VW
av LottaGroning
Nexus skrev:Ja det får du gärna stå för. Jag kommer då alltid byta fjädrar, stötdämpare i par. Går ena sönder är det bara en tidsfråga innan den andra går av men visst vill man åka 2 gånger till verkstaden så är det ju valfritt. Hjullager byter jag inte i par utan det som är dåligt.
Sen undrar jag fortfarande varför Lejsjöfors fjädrar brast på löpande band för några år sedan? Gällde speciellt sänksattser.

Skulle vara kul sätta en bilfjäder i en press nertryckt 1/3 i 20 år för sedan se om den får exakt samma längd som innan vilket enligt din teori ska stämma.
Min praktiska erfarenhet säger en annan sak då jag bytt massa fjädrar speciellt på VW
Detta är exakt vad jag syftade på i mina första inlägg i denna tråd. :-)-)

Alltid faktabaserad kunskap före hypotetiska teorier. Att förväxla åsikt med fakta är tyvärr väldigt vanligt.
Skillnaden på utbildad och bildad är följande:
Utbildad är ingen garanti för att man förstått undervisningsmaterialet.
Medan bildad innebär att man förstår vad man håller på med.
Användarvisningsbild
av Nexus
Dvs man lär från verkligheten och inte från läroboken.
Som vid ta körkort. Man kan plugga så man kan hela boken ,vet exakt hur man ska manuvrera bilen mm sen väl bakom ratten fungerar inget :roll: :lol:
.
av rosefors
Nexus skrev:Dvs man lär från verkligheten och inte från läroboken.
Som vid ta körkort. Man kan plugga så man kan hela boken ,vet exakt hur man ska manuvrera bilen mm sen väl bakom ratten fungerar inget :roll: :lol:
.
Själv kan jag inte bry mig mindre hur många tusen fjädrar ni byter. För er flatearthers spelar det ingen roll hur enkelt eller hur utförligt jag hade förklarat hur det funkar i den verkliga, studerade praktiken och inte i den envetet självinbillade ni bär på. Fjädrar är nämligen ingen unik föreställning. Människan har studerat metallurgi i över 200 år sen man byggde första järnbron 1781 i England som undertecknad studerat på plats, och gissa hur mycket den har krympt. I över 100 år har man forskat i legeringar och bearbetningsprocesser och med dessa kunskaper skickat människan till månen och tillbaka för 50 år sen och hundratusentals svenskar till Thailand varje vinter. Vetenskapen bakom spiralfjädrar tillhör sandlådenivå i sammanhanget och fakta som förklarar tekniken och vetenskapen bakom finns mycket enkelt tillgängligt över nätet, men blir såklart överdådigt för er när det enda som överträffar er ignorans är er stolthet ni inte vågar släppa med rädsla för att stå med brallorna nere och lagt en skit i det blå skåpet, och jag kan ge er en liten hint om varthän det barkar genom att ställa följande fråga. Har nån av er någonsin hört om någon som behövt byta ventilfjädrar på sin på grund av slitage eller minskat fjädertryck? Dessa fjädrar är nämligen betydligt högre belastade och genomgår många gånger fler cykler än vad era stötämparfjädrar gör.
av rosefors
LottaGroning skrev:
Nexus skrev:Ja det får du gärna stå för. Jag kommer då alltid byta fjädrar, stötdämpare i par. Går ena sönder är det bara en tidsfråga innan den andra går av men visst vill man åka 2 gånger till verkstaden så är det ju valfritt. Hjullager byter jag inte i par utan det som är dåligt.

Detta är exakt vad jag syftade på i mina första inlägg i denna tråd. :-)-)

Alltid faktabaserad kunskap före hypotetiska teorier. Att förväxla åsikt med fakta är tyvärr väldigt vanligt.
Skillnaden på utbildad och bildad är följande:
Utbildad är ingen garanti för att man förstått undervisningsmaterialet.
Medan bildad innebär att man förstår vad man håller på med.
Men andra ska inte behöva lida på grunda av er lokalpatriotism för "bytafjäderklubben". För den som faktiskt är intresserad av hur det hänger ihop är välkommen att maila mig eller ställa frågan rakt ut här, men som en liten bonus kan jag ge er följande.

Fjädern på en V70 är 13.5mm i diameter. En snabb överslagsräkning sig=F/A -> 5000N/(13.5^2*pi/4) ger ca 143Mpa.

Ett vanligt fjäderstål för bilfjädrar är 55Si7, motsvarar SSstål 2090 vilket också råkar vara stålet Lesjöfors använder bland annat.

http://www.livallco.se/artiklar/stang/f ... lang=sv_se

Vad volvo använder i sina OEMfjädrar vet jag inte men det spelar ingen roll i sammanhanget.

Sträckgränsen för SS2090 är minst 1300 N/mm2 och töjnigen i princip helt linjär fram tills dit.
Arbetstemp är upp till minst 150 degC innan materialsammansättningen påverkas (krypning).

Det betyder att stålet är utilizerat 143/1300, dvs ca 11% av sin kapacitet innan plasticering och eftersom utmattning är ett resultat av lokal plastisering samt att det för stål finns en nedre utmattningsgräns som ligger på en spänningsnivå motsvarande ungefär två tredjedelar av dragbrottsgränsen så kanske den med tillräcklig logisk förståelse inser det orimliga i att fjädern utmattas enbart pga den belastning den utsätts för.

Här finns ett forskningspapper som gjort utmattningsprov på just 55Si7

https://ac.els-cdn.com/S221181281400236 ... c90fdd7dfe

Om man skrollar ner till sidan 4 kan man se data i diagram för utförda standardtest på detta stål och det test som närmast motsvarar fjädrarna på bilen är rotating bending som ger i snitt 1000.000 svängningar vid en materialspänning på 900Mpa. Lägre än så har de inte studerat eftersom antalet cykler går mot oändligheten då nedre utmattningsräns är nått.

Samtidigt i samma diagram kan man se att prov utfört i natriumkloridbad drastiskt påverkar livslängden negativt.

Ergom är det korrosionen som är den avgörande faktorn för om fjädrarna går sönder eller inte men om man fortfarande envetet vill hävda något annat kanske det är läge att gå tillbaka och lägga sig under sin sten istället för att försöka förlöjliga den som lagt tid och energi i den här tråden för att hjälpa andra med kunskap. Riktigt tråkigt dessutom att det kommer från en företrädare för siten.

Under tiden kör jag glatt vidare med min gamla traktor med 31k mil på mätaren, Koni FSD-dämpare och gamla originalfjädrar som säkert suttit på sen bilen byggdes.
Användarvisningsbild
av Nexus
Märkligt att det tog så lång tig för utredarna första varför world trade center kolappsade så fort.
Det borde ju löst sig via ett forum .....

Som företrädare för forumet så skulle det vara tacksamt om så bildade människor slutade citera hela textet och citat på citat. Det finns en utmärkt snabbsvars funktion som de flesta klarar av använda utan problem :-)-)
Det skulle spara mig mycket av min tid till vettigare saker på forumet.

Vi har högt till tak på forumet och alla ska våga skriva sina erfarenheter och vad de tycker fungerar bäst. Sen är det upp till varje människa avgöra hur mycket de vill ta del av det som kommer fram. Finns inga garantier att det som skrivs är det rätta.
Bara för jag anser en sak och det jag upplevt som skruvat med allt som rör sig behöver ingen tycka det är sandlådenivå och skita i blå skåpet med byxårna nere eller hur det var skrivet..
Ni får gärna stå för det ni tycker och anser är helt rätt medans jag står för det jag anser fungerar bäst med den erfarenhet jag har.

Sen kan tillverkaren av fjädern blanda i massa skit i stålet, tillverkningsprosessen sker inte 100% ig enligt forskningsresultat på de mest hållbara fjädrarna på marknaden. Bearbetar själv i stål ,alu , plast mm på jobbet och vet hur mycket det kan skilja från olika leveranrörer trotts att det står exakt samma legering på materialet. Vi har t o m skickat iväg prover då verktygen small åt skogen på ett material som alltid fungerat utan problem. Det fyllde inte normerna så leverantören fick betala dyrt för de problem de skapat. Trasigt verktyg, leveransförsening, mm.
Med materialbrist som finns idag så blir det tyvärr sämre kvalitet på det som kastas ihop för förse marknaden med material.

Kan ju tycka det är märkligt med all kundkap om material att vissa bilmärken dras med brustna fjädrar som standard. Man borde ju kommig längre i framtagande av en hållbar fjäder som tål väder och vind....
Forskning på bra material säger inte att det finns massa skit på marknaden som inte når upp till forskningsresultaten. Det tror jag vi kan vara eniga om.! Så fjädrar kan därmera bli svaga efter flera års användande om materielet inte faller innom ramen hos raketforskarna. Så där kan även du sitta skita i det blå skåpen med din läran om material...

Fick nya 5.0.5 via OTA. Ser ok ut, inga buggar &au[…]

Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]