Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Talle
Hej,

Har högt co2500 värde efter besiktning. Tänkte kolla med er experter vad jag bör göra för att åtgärd problemet.
Värden:

Co: 0,3 (0,5)
Co2500: 0,6 (0,3)
HC; 28 (100)
Lambda: 1,04 (0,96-1,04)

Är det läckage av luft som jag skall kolla i första hand? (Startgas)
Kan hål i avgassystemet efter katalysatorn påverka både co2500 och lambda?
av NilsO
Hål på avgassystemet efter katalysatorn kan ge för högt lambdavärde, men här är ju lambdavärdet som det ska vara! Så länge det är inom gränserna spelar det ingen roll om det är högt eller lågt, besiktningen anger mest vad som råkar stå på mätaren i ett visst ögonblick. Hål på avgassystemet efter katalysatorn kan inte ge högt CO-värde vad jag vet.

Däremot kan det vara värt att kolla efter avgasläckor före lambdasonden. Om det är sugmotor sitter lambdasonden i katalysatorn, om det är turbomotor sitter den i röret strax efter turbon. Ibland kan själva infästningen av sonden lossna och ge ett litet hål, och det räcker för att påverka avgasvärdena.

Ett annat fel med de värdena kan vara att katalysatorn är dålig. En verkstad kan kolla om katalysatorn fungerar genom att göra en enkel mätning, så man behöver inte byta den på prov. (Om verkstaden inte vet hur de ska göra det, så hör med en annan verkstad.)

Om inte bilen går uppenbart dåligt så lär det inte hjälpa att byta olja och tändstift och luftfilter på chans som någon annan kommer att föreslå. Bättre att åtgärda det verkliga felet istället.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du kan prova att efterspänna insugningsröret mot topplocket, kan hjälpa om det är en "minimal" läcka. Då är det svårt att upptäcka med startgas (så var det på min B234F). Även vid spjällhuset och slangen mellan LMM och spjällhus och till vevhusventilationen. Där är även slangar till och från tomgångsmotor, bromsservo, AC/ECC o.s.v. Senare när jag bytte oljefällan (får lyfta bort insuget på "min" motor) så såg jag på packningen till insuget att där varit 2 små läckor vid 4-ans cylinder.
Som "NilsO" säkert menar, dåliga tändstift och förorenad olja ger garanterat hög HC, medan avgasläck före katalysator ger förhöjd CO.
På min 745-a har jag haft felkod 2-3-2 hela hösten och sökt fel hela hösten, bl.a avgasläck före katen, utan att hitta något. Nu i helgen så "släppte" det främre fästet (som sitter mot sprängkåpan) i svetsen mot det främre avgasröret så det läcker (så det hörs) där nu..... :twisted: Där har säkert varit en mindre läcka en längre tid som jag missat. Det är inte lätt att se just där.
Du kan kolla om du har någon felkod, det är ganska enkelt. Vet ej om just denna felkod tänder motorstörningslampan
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
av NilsO
Insugsläcka kan orsaka misständningar, speciellt på tomgång. Men HC-värdet (mäts på tomgång) är inte högt, bilen har godkända avgasvärden på tomgång.

Hög CO-halt betyder otillräckig förbränning. Men här är halten bara aningen för hög, så egentligen tyder det snarare på att katalysatorn inte renar avgaserna som den ska än att avgaserna ut från motorn är så väldigt fel. Om lambdaregleringen inte riktigt fungerar som den ska – t ex pga luftläckor på avgassidan – så störs katalysatorns arbete. Därför kan man kolla efter sådana läckor först. Men i det här fallet går det egentligen inte att säga utifrån värdena om det är katalysatorns funktion som störs, eller om det är själva katalysatorn som inte fungerar riktigt.

Om avgasreningslampan (lambdalampan) lyser så ska man såklart läsa ut felkoder. Men det trodde jag inte den gjorde.
av Talle
Hej, jag har nyss varit ut i garaget och kollat felkoder. 1-1-1 på både 2:an och 6:ans uttag.
Tändstiften såg bra ut(alla fyra). Kröp och kollade lambdasonden och såg att två kablar va väldigt dåliga.
Plasthöljet var nött och man kunde se trådarna(smuts, vatten och ärja). Har beställt en ny lambdasond.
av Talle
Ska kolla luftläckage då jag fått den nya lambdasonden. Hur tätar lambdasonden emot katalysatorn? Bör jag applicera tätningspasta? Vad kostar en kontroll av katalysator? (Mellan tummen och pekfingret).
Byte av oljefällan är något jag måste göra också men det skjuter jag på till senare.
Lennart: hur såg du att det va två små läckor vid insuget kring 4:an?

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]