Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Puritan
Tjena,

har ägt ett par volvo under åren men varit borta ifrån dem under 6 år. Köpte på mig en 945:a som hade lite småfix men passade mig perfekt då jag gillar att skruva isär o fixa saker.

Dock har jag stött på ett litet problem med torkarmekanismen bak, axel verkar rostat fast, eller ja iaf så orkar inte motorn rubba den.
Har kopplat loss den från motorn och motorn gör det den ska o har bra med kraft. Nu har jag tagit bort en bricka, en packning kring axeln o försökt rubba den men utan att lyckas. Dränkt den i 5-56 för att borsta bort avlagringar men behöver veta om man kan få isär den ytterligare.

Är det månne nån som restaurerat en sådan alt har en sprängskiss på den eller kanske vet om det finns sprängskisser att köpa på delar som denna?

Mvh
Puritan
av NilsO
Det här är Volvos sprängskiss, men den visar inte riktigt allt, eller så skiljer det lite mellan olika årsmodeller. Hursomhelst: Man lossar torkararmen och nr 7, 6 och 5. Det finns också en låsbricka som håller axeln på plats, och som inte visas på bilden. Kanske har du redan tagit bort den.

När man tagit bort detta kan man knacka in axeln en liten bit, och på så vis komma åt att smörja ordentligt. När man gjort det och "motionerat", så brukar det fungera bra igen. Jag har kopplat bort armen till motorn när jag gjort det, men egentligen behöver man nog inte göra det, utan kan klara hela operationen utifrån, utan att behöva bråka med inredningen på bakluckan. Då får man låta motorn sköta "motionerandet" istället för att göra det för hand, förstås.
bakrutetorkare.jpg
bakrutetorkare.jpg (50.11 KiB) Visad 373 gånger

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]