Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
En viktig sak: Tänk på att inte lämna choklad, godis eller något som råttor och möss gillar i bilen. Dessa skadedjur har ett mycket bra luktsinne. Det löser kanske inte dina problem, men minskar dem dramatiskt.
av Yami
Magnus-B skrev:Då förstår jag att det är svårt att hålla dem borta från bilarna när det mer eller mindre råder invasion.
Tänkte på bak på bilen innanför stötfångarhöljet på sidorna så sitter det på V70 en typ av ventilationsgaller.
Kan dessa sitta även på din.
Har för mig det sitter en gummiflärp på insidan.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=10484
Tack, värt att kolla upp. Tack för tipset.
EbbevonVolvo skrev:En viktig sak: Tänk på att inte lämna choklad, godis eller något som råttor och möss gillar i bilen. Dessa skadedjur har ett mycket bra luktsinne. Det löser kanske inte dina problem, men minskar dem dramatiskt.
Jo det är vi medvetna om.
Hörde nånstans att de kan spåra ett ämne som suttit på t.ex. en utebänk i ur som skur upp till 7 år.
Har aldrig haft mer än fönsterskrapan i min bil. Frun däremot kan ha haft smulor från hundgodis o.dyl i sin bil som vi varit noga med att ta bort.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Det behövs inga stora hål för att en mus ska lyckas ta sig in i bilen. Det räcker med en öppning på sex, sju millimeter – som diametern på en ordinär penna. För att en råtta ska ta sig in räcker det med en öppning på runt 20 millimeter.
Och kommer en mus in i bilen följs den snabbt av fler. Musen lämnar nämligen doftspår efter sig vilka lockar fler möss till platsen. Detta även sedan den första musen avlägsnats.
Det finns ett lika enkelt som effektivt sätt att få doftspåren att försvinna och därmed bli av med de små gnagarna.
Det räcker med att flytta bilen 10-15 meter. Då hittar mössen inte dit.
Några andra sätt att mota bort mössen är:
Lägg starkt doftande enris under bilen, speciellt runt däcken.
Förvara lök som luktar starkt i bilen.
Montera in elektronisk musskrämmare.
Sätt ut slagfällor för möss. Dumlekola och nougat är bra beten.

/Håkan
Användarvisningsbild
av Momentum
Känner till ett fall där "musen" lyckades med att dö inne i i "AC" någonstans, med en påtaglig lukt som påföljd
Förmodligen hade den kommit in via avrinningen för kondensvattnet
Dyrt blev det
av S80_140HK
Lite OT, men jag hade en gammal 745 för några år sedan som hade stått ett tag, mössen hade boat lite överallt (bakom stereon hade dom det riktigt mysigt :shock: ).

Hela inredningen byttes ut och bilen totaltsanerades såklart...Första vintern efter det så var det återigen möss i bilen. Trots att bilen kördes med....

Visade sig att det fanns ett liiiitet hål i torpedväggen (kabelgenomföring) som inte var tätad, där hittade dom in hela tiden. :roll:
Användarvisningsbild
av Dex
Om man nu ska se något positivt i det hela scenariot
Så verkar volvo vara populärt bilmärke bland djuren också :lol:
av CL767
Hej.

Jag har mus i båda min XC90 (2019) och i min V60 nu. I båda bilarna bygger dom bo i handskfacket med bitar av papper, frigolit dom har tagit från under bagageutrymmet, ull från ett täcke osv. Sen har dom lagrat lite ekollon och annat dom har tagit med in i bilen. Dom kissar och bajsar dock mest på gummimattorna. Under motorhuven har dom tuggat sönder motorkåpan, och även gett sig på luftfiltret.
Jag har musfällor mad allt från nötter, honung, salami, ull, ost etc , men inte fångat en enda mus. Senast har jag hittat söndertuggat papper i min Tesla model Y med…så trött på dom små djävlarna.

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]