Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av douglinds
Har bara haft min V90CC en vecka, men kommer inte riktigt överens med pilot assisten. Vet inte om det är för att jag testat den när det varit riktigt mörk/blött och antagligen skitiga vita linjer, eller om den inte riktigt fungerar som jag hade hoppats. Tycker den studsar som en kula i ett flipperspel mellan linjerna. De som ligger bakom måste tro att man sitter och fipplar med telefonen.

Har inte gett upp funktionen ännu, måste testa den fler gånger under lite bättre omständigheter.

De andra automatiska sakerna gillar jag dock. Automatiska/adaptiva helljuset funkar klockrent när man ligger bakom bilar, speciellt på mindre vägar utanför staden. På motorvägen tycker jag inte den funkar lika bra. Men annars har jag inget att klaga på!

Kommer dock montera en ledramp av modell jättebra inom en snar framtid, och det automatiska helljuset brukar inte fungera lika bra då, svårt att upptäcka mötande bilar. Så då får jag nog sköta det själv.
av Xanthopteryx
douglinds skrev:Har bara haft min V90CC en vecka, men kommer inte riktigt överens med pilot assisten. Vet inte om det är för att jag testat den när det varit riktigt mörk/blött och antagligen skitiga vita linjer, eller om den inte riktigt fungerar som jag hade hoppats. Tycker den studsar som en kula i ett flipperspel mellan linjerna. De som ligger bakom måste tro att man sitter och fipplar med telefonen.

Har inte gett upp funktionen ännu, måste testa den fler gånger under lite bättre omständigheter.

De andra automatiska sakerna gillar jag dock. Automatiska/adaptiva helljuset funkar klockrent när man ligger bakom bilar, speciellt på mindre vägar utanför staden. På motorvägen tycker jag inte den funkar lika bra. Men annars har jag inget att klaga på!

Kommer dock montera en ledramp av modell jättebra inom en snar framtid, och det automatiska helljuset brukar inte fungera lika bra då, svårt att upptäcka mötande bilar. Så då får jag nog sköta det själv.
Om den fortfarande är velig när det är bra ljus och hyfsat bra linjer så be de kolla kameran, om den behöver justeras, skräp framför etc. Funkar ofta oerhört bra tycker jag.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Håller med föregående. Tycker mig ha lärt känna funktionen och lärt mig hur jag får mest glädje av den. Handlar nog om förväntningar.
Pilot assist är skönt när man behöver kolla noga i Sensusmenyerna och vill ha hjälp att hålla kursen några sekunder. Det avlastar också föraren under långa körningar vilket vara värdefullt både ur säkerhetssynpunkt men också komforthöjande.
Lane keep assist är bekvämt att ha när man ansluter till Essingeleden 4 filer i hög fart rusningstrafik.
Rear collision warning är lika skönt när det blir snabb köbildning strax därefter.
Kamerorna underlättar vardagen och gör att man kan backa med full uppsikt i barntäta miljöer.

Osv osv osv.

Att hålla rent vindrutan framför kamera och radar är bra att implementera då och då i vardagen. En våtservett från handskfacket gör jobbet utmärkt. På samma sätt som man vänjer sig att torka av backkameran och 360-kamerorna om man har sådana.

Ett litet pris att betala för härlig funktionalitet i hög upplösning!
Användarvisningsbild
av joel80
Derank, hopplöst neggo till allt nytt.
:roll:

Hur pass bra tycker ni Pilot Assist funkar i lite mer köig trafik? Typ långsamt inne i stan eller på motorväg. Var funkar det inte?
Användarvisningsbild
av olsin
joel80 skrev: Hur pass bra tycker ni Pilot Assist funkar i lite mer köig trafik? Typ långsamt inne i stan eller på motorväg. Var funkar det inte?
Motorväg - Klockrent
2+1 väg - Klockrent, men måste ibland parera in den i rätt fil på 2:an
Landsväg med mittlinje - Klockrent, förutom tvära kurvor där man fortsätter i tangentens riktning
Landsväg med enbart kantlinjer - Vinglar mellan linjerna, så jag kopplar över till adaptiv på dessa vägar
Filkörning i stadstrafik - Klockrent
Stillastående köer - Klockrent och jag har lärt mig att trigga igång bilen efter "för långt" stopp med resume-knappen, dvs inga fotrörelser

Det tar en stund innan man lärt sig var den fungerar klockrent, godtagbart och hopplöst, men när man väl är överens med den så går det som på räls.
Användarvisningsbild
av joel80
Tack

Jag har adaptiv farthållare i min och använder den typ hela tiden.
Triggar också igång den antingen via knapp eller genom att trycka lätt på gasen om man stått stilla länge. Gissar att det funkar ungefär likadant med Pilot Assist där.

Hur mycket vandrar bilen i filen under motorvägskörning?
av Xanthopteryx
olsin skrev:
joel80 skrev: Hur pass bra tycker ni Pilot Assist funkar i lite mer köig trafik? Typ långsamt inne i stan eller på motorväg. Var funkar det inte?
Motorväg - Klockrent
2+1 väg - Klockrent, men måste ibland parera in den i rätt fil på 2:an
Landsväg med mittlinje - Klockrent, förutom tvära kurvor där man fortsätter i tangentens riktning
Landsväg med enbart kantlinjer - Vinglar mellan linjerna, så jag kopplar över till adaptiv på dessa vägar
Filkörning i stadstrafik - Klockrent
Stillastående köer - Klockrent och jag har lärt mig att trigga igång bilen efter "för långt" stopp med resume-knappen, dvs inga fotrörelser

Det tar en stund innan man lärt sig var den fungerar klockrent, godtagbart och hopplöst, men när man väl är överens med den så går det som på räls.
Sedan kan den ha hyss för sig på vissa platser, inte ofta dock. Ett ställe jag ofta passerar, den avfarten på motorvägen vill den alltid försöka ta av på innan den kommer på sig. Fattar inte varför för linjerna syns bra. =)
Användarvisningsbild
av olsin
joel80 skrev:Jag har adaptiv farthållare i min och använder den typ hela tiden.
Triggar också igång den antingen via knapp eller genom att trycka lätt på gasen om man stått stilla länge. Gissar att det funkar ungefär likadant med Pilot Assist där.
Jupp, det är ju egentligen en adaptiv farthållare med lane keep assist, typ.
joel80 skrev:Hur mycket vandrar bilen i filen under motorvägskörning?
Inte alls.
Användarvisningsbild
av olsin
Xanthopteryx skrev:Sedan kan den ha hyss för sig på vissa platser, inte ofta dock. Ett ställe jag ofta passerar, den avfarten på motorvägen vill den alltid försöka ta av på innan den kommer på sig. Fattar inte varför för linjerna syns bra. =)
Plus en på den. Jag har en motorvägspåfart där den fortsätter i vägrenen om jag inte korrigerar samtidigt klarar den tillfälliga linjer lite längre fram på samma motorväg. Men när man lärt sig var den är lynnig så tänker man inte på lynnigheten. (Note to self: Testa motorvägspåfarten med påslagen assist för att kolla om "stora novemberuppdateringen" korrigerat någon bugg)
av oldtimersmc
Tack för all input, har inte hunnit skaffa mig erfarenhet än eller för den delen läst på som jag brukar. Undrade först varför bilen styrde mot diket när jag låg nära mittlinjen, jag trodde att den fått för sig att fickparkera i 90 :D
hade tryckt in den adaptiva farthållaren och fick syn på en ratt! ( har ej testat att auto parkerat än vet fan inte vad den är utrustad med över huvud taget då jag inte har fått voc reggat än ( löst bilen från ett företag).

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]