Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monza
Knota skrev:Tack för input!
Bra för alla trådläsare att veta hur det BORDE vara.
Igår beställde jag tid för byte av termostaten, men bytet blir ju inte förrän nästa år.
Min OBD-läsare är en Vgate iCarII. Kostade några hundra på nätet.
Den som monza länkade till kan nog ungefär samma, fast till en lägre prislapp.
Återkommer med resultat efter bytet.
Ja, jag har beställt en obd II för en trettiofemkrona från byn i Kina som sätter ihop dom, typ. :)

Är det lika illa på en 2,5FT att komma åt att byta? Såvitt jag ser så sitter den på vänster sida frampå motorn, en bit ner..?

Mvh
av oldtimersmc
monza skrev:
Knota skrev:Tack för input!
Bra för alla trådläsare att veta hur det BORDE vara.
Igår beställde jag tid för byte av termostaten, men bytet blir ju inte förrän nästa år.
Min OBD-läsare är en Vgate iCarII. Kostade några hundra på nätet.
Den som monza länkade till kan nog ungefär samma, fast till en lägre prislapp.
Återkommer med resultat efter bytet.
Ja, jag har beställt en obd II för en trettiofemkrona från byn i Kina som sätter ihop dom, typ. :)

Är det lika illa på en 2,5FT att komma åt att byta? Såvitt jag ser så sitter den på vänster sida frampå motorn, en bit ner..?

Mvh
Då lär det inte vara några problem, på diesel 5:an där sitter den under 5:ans avgaspipa så det går inte ens att se fanskapet går knappt att se den med en spegel när man rivit bort halva motorn :evil:

Kolla så att inte kylfläkten går som ett jetplan inte ovanligt på dieselsnurrorna och då så är det en tempgivare som har slutat röka...
av daekol
Fan jag måste nog byta min termostat också. :cry: Körde 4mil och när tempen nådde 76 grader så verkade termostaten öppna och tempen gick ner till 60, sen pendlade tempen mellan 60-70. För på diesel skall väl termostaten öppna vid 92 grader?
Användarvisningsbild
av apersson850
På min D5 så stiger temperaturen till ungefär 92°C innan termostaten öppnar. Sen sjunker den till kanske 84°C, eftersom allt vatten i kylaren fortfarande är kallt då. Så här års runt nollan. När det cirkulerat runt lite så temperaturen jämnat ut sig ligger den sen på 88°C vid normal belastning. Sjunker några grader om jag släpper helt i längre nedförslut. Variationen vid jämn belastning, typ landsvägskörning med farthållare, är inte mer än 87-89°C.
Att komma upp i rätt temperatur tar inte mer än en mil, när extravärmaren står på automatik. Dock kan det ta längre sträcka om jag kör utan värmaren igång. Hittills har jag aldrig sett mer än 20 km körning, men jag har nog inte provat i kallare väder än -10°C.

Så här fungerar det efter 24000 mil, och har gjort från början, så det är i det närmaste hundraprocentigt säkert att det här är "normalt" beteende.
av Knota
Termostaten bytt, det enda som hände var att plånboken blev tom(mare).
Körde en runda nu efter jobbet. Först 50km 100 o 110-väg. Plockade platta paket på IKEA.
Körde 78 km 100-110-väg, vände och körde ytterligare 43 km 110-väg.
Cirka 10 min efter IKEA-rundan kom tempen upp i 82 och sjönk sedan till 77.
Där höll det sig i ca 30 min (76-77-78) steg till 81 och sjönk sedan sakta till 68, steg till 70.
Vände hemåt, temp sjönk till 68 och steg sedan sakta men säkert till 81 och sjönk sedan igen till runt 70 där det höll sig tills jag var nästan hemma.
Bägge fläktarna gick lite granna när jag kom hem.
Ideer?
av qsecofr
Lånar tråden lite... nån som vet hur en d2 skall bete sig? Dieselvärmaren är satt till auto och den startar. Kör jag på 50 väg då det är typ 5 grader varmt ute så kommer tempen inte upp i mer än kanske 70 grader. Ut på motorvägen stiger tempen till 88 och då öppna termostaten och tempen sjunker lite för att sedan stiga igen. Men så fort man saktar ner farten sjunker tempen ner mot 70. Borde inte tempen hålla sig konstant då driftstemp uppnåtts?

Tack.

Tapatalked.
av Knota
Finns det någon backventil det skulle kunna läcka igenom?
Mystiskt att aldrig komma upp till normal drifttemp mer än möjligen på sommaren.
Termostaten som plockades bort var märkt med 90 grader.
av oldtimersmc
Knota skrev:Termostaten bytt, det enda som hände var att plånboken blev tom(mare).
Körde en runda nu efter jobbet. Först 50km 100 o 110-väg. Plockade platta paket på IKEA.
Körde 78 km 100-110-väg, vände och körde ytterligare 43 km 110-väg.
Cirka 10 min efter IKEA-rundan kom tempen upp i 82 och sjönk sedan till 77.
Där höll det sig i ca 30 min (76-77-78) steg till 81 och sjönk sedan sakta till 68, steg till 70.
Vände hemåt, temp sjönk till 68 och steg sedan sakta men säkert till 81 och sjönk sedan igen till runt 70 där det höll sig tills jag var nästan hemma.
Bägge fläktarna gick lite granna när jag kom hem.
Ideer?
Fläktarna går, låter som tempgivaren, sitter under slangen till insugsluften vid typ rätt fram vänster pungkula om du sitter bakom ratten gråaktig 2 tåtars snabbkoppling.
ganska lågt om du står framför bilen. Den sitter instucken i blocket kostar inte mycket. (hade båda problemen med min...)
av Knota
Plockade bort luftburken men såg inget.
Måste man under bilen för att se tempgivaren?
Bilagor
mini60_20180106_130741.jpg
mini60_20180106_130741.jpg (1.66 MiB) Visad 350 gånger
Användarvisningsbild
av snepo
Knota skrev:Plockade bort luftburken men såg inget.
Måste man under bilen för att se tempgivaren?
Sitter en grov slang längre ner. Den tog jag bort,där i blocket sitter den. Om du står framför bilen. Ungefär mitt på motorn,långt ner sitter den.
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]