Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fotograf
Jag kanske borde fortsätta min tråd där jag tar upp att min framvagn drar snett trots otaliga åtgärder men men, jag tror detta är en del av det.
Jag har som sagt ett knarrande ljud i min framvagn när jag vrider ratten fullt ut till vänster. Det är den sista biten innan servopumpen säger emot, vrider jag tilll höger när bilen rullar får jag ett annat ljud och då bara med lite utslag på ratten. Bilen känns som nämnts i tidigare tråd osäker och efter 500 mil på autobahn nästan glapp i styrningen, känns ibland som om framhjulen inte bestämt sig för att lyda rattens order eller vobbla(milt uttryckt) fram och tillbaka vid minsta lilla grop.

Vad göra, vad är det som är fel, bilen knarrar och känns lite läskig o köra?!
Hur är Bilia, alternativa mekställen i Stockholm med god volvoinsikt?

Bil: 850-97 GLT 2.5

Tacksam för svar!

P.s Idag började ABS lampan lysa o när jag tvärnitade, gled jag som på is, stängde av åbäket o vips fungerade ABS:en igen, varför? D.s.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Knarr vid fullt rattutslag, stoppet på spindeln/länkarmen. Kladda lite fett där.

Malande ljud vid litet rattutslag låter som hjullager. Antagligen vänster, svänger du höger lägger du belastning på vänster framhjul.
av *pettson*
fotograf skrev:Jag kanske borde fortsätta min tråd där jag tar upp att min framvagn drar snett trots otaliga åtgärder men men, jag tror detta är en del av det.
Jag har som sagt ett knarrande ljud i min framvagn när jag vrider ratten fullt ut till vänster. Det är den sista biten innan servopumpen säger emot, vrider jag tilll höger när bilen rullar får jag ett annat ljud och då bara med lite utslag på ratten. Bilen känns som nämnts i tidigare tråd osäker och efter 500 mil på autobahn nästan glapp i styrningen, känns ibland som om framhjulen inte bestämt sig för att lyda rattens order eller vobbla(milt uttryckt) fram och tillbaka vid minsta lilla grop.

Vad göra, vad är det som är fel, bilen knarrar och känns lite läskig o köra?!
Hur är Bilia, alternativa mekställen i Stockholm med god volvoinsikt?

Bil: 850-97 GLT 2.5

Tacksam för svar!

P.s Idag började ABS lampan lysa o när jag tvärnitade, gled jag som på is, stängde av åbäket o vips fungerade ABS:en igen, varför? D.s.
*P.s Idag började ABS lampan lysa o när jag tvärnitade, gled jag som på is, stängde av åbäket o vips fungerade ABS:en igen, varför? D.s.*

För att den gjorde en fel läsning och trodde ett hjul stod stilla.. Med andra ord är troligen en tandring sprucken eller igensatt på ett hjul, alternativt så är ett hjullager så illa att den inte kan läsa ringen hela tidenl..För det är ett framhjul då dom är dom enda som går i skiten så att säga och kan få dessa fenomenen..
Att lampan lös är en effekt av att den gör läsfelet.
När du startar som gör den självdiagnos och fann allt läsbart, då slocknade lampan.
av Tomasv70
Jag hade samma fel på min v70 -00, dvs missljud vid fullt rattutslag. Det var hjullagret som var dåligt. Pris på Bila 2678 kr och det sa att de oftast fick byta vänster hjullager fram. Lagren borde väl egentligen hålla mer än 9700 mil som i mitt fall.
av *pettson*
Tomasv70 skrev:Jag hade samma fel på min v70 -00, dvs missljud vid fullt rattutslag. Det var hjullagret som var dåligt. Pris på Bila 2678 kr och det sa att de oftast fick byta vänster hjullager fram. Lagren borde väl egentligen hålla mer än 9700 mil som i mitt fall.
tja.. du får 3 lager och några öl på biltema för samma pengar.. och tyvärr.. kvaliten på ALLAS lager är sänkt.. dom håller för bra och bilarna kommer in för sällan.. kvar är sämre delar och mera frekventa besök..
Nåt som inte alla tror på .. men så är det..
av fotografen
Alltså detta måste vara en av Sveriges bästa "raka puckar" sida, jag ska byta hjullager vänster fram och kika på tandringen, jag är grymt tacksam, vad kan jag göra för er? Inte mycket kanske men bidra på något sätt!

****TACK OCH BOCK MED STOOOORA BOKSTÄVER*****

P.s Får väl engagera mig i nästkommande fototävling D.s.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]