Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soder
I min XC70 -14 så märkte jag ganska direkt när jag köpte den 2016 att bilen inte alltid stängdes av vid korsningar och så. Förstod att den kanske inte alltid skulle göra det iom batteriet och så, men oftast.

Läste nått om bugg i mjukvaran, med batteriet som gjorde detta.

Finns det något bekräftat med detta?

/Söder

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
soder skrev:I min XC70 -14 så märkte jag ganska direkt när jag köpte den 2016 att bilen inte alltid stängdes av vid korsningar och så. Förstod att den kanske inte alltid skulle göra det iom batteriet och så, men oftast.

Läste nått om bugg i mjukvaran, med batteriet som gjorde detta.

Finns det något bekräftat med detta?

/Söder

Under My Car hittar du mest trolig en meny med "start/stop" status - e-drive eller något sådant, alltså kan man där se varför styrsystemet inte tycker att den ska stänga av

Det kan vara allt från för varmt/för kallt/att man svänger på ratten, har valt sportläge, batteriet behöver laddas, regeneringen av sotfällan pågår osv

Föreslår läsning av sidorn 260 och framåt
http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/7465 ... _16847.pdf
Fick en lååååg förklaring när jag köpte min XC70 MY 16 om alla
parametrar som skulle vara uppfyllda för att bilen skulle start/stoppa!
Kändes som om den aldrig skulle göra det men det händer oftare än jag trodde!
Så lustig grej. Jag körde för några månader sedan mycket med knappen ECO+ inne, och då var det ju oftare att bilen stängde av sig. Dock gillade jag inte att den stängde av sig så tidigt, och har senaste tiden av bland annat den anledningen inte kört med ECO+. Det är också under denna tid som iag tycker att jag ändå kört mer långa sträckor, och att det därför borde ha varit att bilen stängde av sig vid stopp, och därför jag skrev detta inlägg till slut.

Efter jag skrev inlägget, så körde jag faktiskt en sträcka med ECO+ inne, och noterade då att bilen helt korrekt stängde av sig. Efter den turen, läste jag era svar, och nästa gång jag nu körde, så gick jag in på menyn på My Car (som jag även varit inne på tidigare, och ibland sett att automatisk avstängning ej varit tillgänglig, och ibland tillgänglig), och såg då den gröna markeringen för att automatisk avstängning var tillgänglig. Jag valde då att stanna för att testa, och bilen stannade helt korrekt.

Det är precis som att den funktionen hade "hängt sig", och lossnade första när jag hade kört en runda med ECO+ igen. Jag har alltså kört månader utan ECO+ och bilen har INTE stannat som den skulle.

Men, nu är funkade det i alla fall som det skulle.

Men återigen, finns det någon bugg med batteriet som nått rykte sa? Eller det är bara väldigt speciella krav som ställs, som inte alltid är uppfyllda?

/Söder
Vad jag kommer på så var den en bugg då man tog bort automatisk start av bakrutetorkaren - då slutade S/S fungera
Annars har det mest varit "buggar" runt bränslevärmaren och batteriet, att man inte stoppat värmaren i tid och man står där utan startmöjlighet
Kan inte komma på något annat direkt som jag känner till, men någon annan kanske har något självupplevt?
Momentum skrev:Vad jag kommer på så var den en bugg då man tog bort automatisk start av bakrutetorkaren - då slutade S/S fungera
Annars har det mest varit "buggar" runt bränslevärmaren och batteriet, att man inte stoppat värmaren i tid och man står där utan startmöjlighet
Kan inte komma på något annat direkt som jag känner till, men någon annan kanske har något självupplevt?
Hittar bara automatiskt för värmare bak. Inget med torkarna.

/Söder

Han menar en bortkoppling av den automatiska starten av bakrutetorkaren, som sker om vindrutetorkarna är igång och man lägger i backen. Den kan kopplas bort, men av outgrundlig anledning bara på verkstad.
Den automatiska starten av elvärmen i bakrutan kan du koppla i/ur själv, men den har inte med start/stopp att göra. Det har ju inte den andra heller, men det var någon som hade klantat till något i bilens programmering.

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]