Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hirth
Hej!
tänkte lyssna här angående om jag behöver byta vevaxel i min 745 tic B230 som jag köpt nyligen, den ska vara på 350-400 hk idag enligt förra ägaren. Har rivit motorn och kollat upp de mesta, men nu var det en motorrenoverare/trimmare sa åt mej att ska man göra riktigt så är det fel vev för trimning, de ska vara den smidda, men ska jag nu byta veven i det här blocket så passar den inte riktigt tydligen utan måste schimsas om för det axiella spelet, m.m eller så kan jag stifta den jag har.....frågan är nu, måste jag byta vev alt stifta eller håller grejorna till att börja med för dom hästarna och uppenbarligen har de ju hållit förra ägaren har ju kört med grejorna? jag har inte tänkt tävla med grejorna utan bara lite iskörning m.m.
Mvh Per
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Du har alltså en låg-friktionsaxel och dem är väl kanske inget att stå efter. Byta vevaxel + schimsa och greja kan ju bli dyrare än att köpa en nyare bottendel med stora ramlagren istället. Men är det inga fel på grejerna så är det väl bara att sätta ihop och åka igen. Förslaget du fått att motorbyggaren är väl mest för hållbarhet i längden och möjligheten att ta ut mer effekt i framtiden.
av Hirth
Man tackar för svar :D, ja det är väl de jag känner lite grann, att göra "riktigt" så det går plocka ut mer om man vill senare.
Med vänlig hälsning Per

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]